درمان موی زیر پوستی

این عارضه یکی از شایع‌ترین اختلالات پوستی است که تقریباً در اکثر افراد و در رده‌های سنی مختلف دیده می‌شود. مو‌های زیرپوستی می‌توانند باعث التهاب فولیکول‌های مو شوند و در محل رویش به شکل التهاب‌های قرمز رنگ و متورم مشخص شوند. در شرایط حاد مو‌های زیر پوستی می‌توانند به صورت آبسه دردناک شوند. مو‌های زیر پوستی در سطح پوست تراشیده شده به وجود می‌آیند. در ادامه علت و درمان موی زیر پوستی را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

علت به وجود آمدن مو‌های زیر پوستی چیست؟

ساختار موی بدن در برخی مواقع به شکلی است که توان رویش از لایه خارجی پوست را ندارد و دوباره وارد آن می‌شود و در داخل پوستی که فرو رفته‌اند رشد می‌کنند. در این شرایط، این مو‌ها که نام علمی آن پسودوفولیکولیت است، به شکل جوش‌های قرمز چرکی متورم در می‌آیند که در برخی شرایط دردناک است و تبدیل به یک نوع عارضه می‌شوند. دلیل دیگر به وجود آمدن موهای زیر پوستی مسدود شدن مسیر فولیکول مو به علت تجمع سلول‌های مرده پوست است. در این شرایط مسیر رشد مو بسته است که نتیجه آن رشد مو در قسمت زیرین پوست می‌باشد. در زمانی که این عارضه ایجاد می‌شود، باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند به زیر پوست نفوذ کنند، در این مواقع عفونت موی زیر پوستی همراه با چرک و التهاب همراه است که باعث ظاهری ناخوشایند می‌شود. محل شایع رویش موی زیر پوستی در نواحی‌ای است که بیشتر مو زدایی می‌شود، مانند پشت لب، زیر بغل، دست پا و…

هنگام عمل اصلاح، در زمانی که مو را بر خلاف خواب مو شیو می‌کنید باعث ایجاد مو‌های زیر پوستی می‌شوید.

علائم به وجود آمدن موی زیر پوستی چیست؟

در اکثر قسمت‌های بدن که مو‌ها شیو می‌شود و یا مو‌ها توسط وکس و یا موچین برداشته می‌شود این عارضه ایجاد می‌شود. علائم ایجاد مو‌های زیر پوستی شامل موارد زیر می‌شوند:
• تیره شدن پوست
• برجستگی‌های سفت و کوچک
• ضایعات کوچک پوستی که حاوی چرک هستند.
• احساس درد و خارش
• داشتن مو‌های مجعد باعث برگشت مو به داخل پوست است.

درمان موی زیر پوستی چیست؟

در برخی شرایط موی زیر پوستی ممکن است باعث به وجود آمدن چرک، عفونت و آبسه شوند که در این مواقع درمان موی زیر پوستی مهمترین اقدام برای حفظ سلامت پوست است. اما در صورت باقی ماندن در زیر پوست باعث ایجاد عفونت و چرکی شدن و آبسه می شوند که علاوه بر ظاهر ناخوشایند، می تواند همراه با درد نیز باشند. در این صورت می توانید ابتدا محل مورد نظر را کمپرس گرم کنید تا التهاب آن کمتر و روزنه های پوستی باز شوند. سپس با کمی فشار، موی زیر پوست را بیرون بیاورید. اما اگر با این کارها نتوانستید از شر این مشکل راحت شوید و این عارضه تبدیل به آبسه و جوش عفونی شده بود، باید به پزشک مراجعه کنید تا با یک سوزن استریل یک برش کوچک در پوست ایجاد نماید تا موی زیرپوستی آزاد شود. اگر استفاده از سوزن و فشار برای شما ناخوشایند است می توانید از داروهایی که حاوی اسید سالیسیلیک هستند، به صورت موضعی استفاده کنید، زیرا این داروها التهاب پوست را کاهش داده و باعث می شوند تا موها در مسیر صحیح خود قرار بگیرند و پس از چند روز از زیر پوست خارج شوند. لیزردرمانی نیز روش مناسبی برای رهایی همیشگی از شر موهای زیرپوستی است که باید توسط متخصص صورت پذیرد.

سوالات و نظرات خود را راجع به این مقاله در قسمت دیدگاه‌ها بنویسید .. حتما پاسخ خواهیم داد.

مطالب بیشتر