ریتینر ثابت یا متحرک بعد از ارتودنسی

ریتینر ارتودنسی

یکی از ضروری ترین اقدامات بعد از پایان طول درمان مرتب شدن دندان ها بعد ازارتودنسی استفاده از یک نگهدارنده با نام ریتینر متحرک یا ثابت ارتودنسی یا پلاک ارتودنسی است. بعد از پایان ارتودنسی زمان استفاده از پلاک ارتودنسی یا ریتینر دندان فرا میرسد. دندان ها در طول مدت درمان ارتودنسی جابه جا شده اند و بعد از برداشتن ارتودنسی مستعد جا به جایی و بازگشت به حالت اولیه هستند. بنابراین اگر به مراقبت ها و توصیه های دندانپزشک متخصص ارتودنسی عمل نکنید تمامی زحمات شما در طول درمان ارتودنسی از بین خواهد رفت. استفاده از ریتینر ثابت ارتودنسی یا ریتینر شفاف ارتودنسی بخشی از درمان ارتودنسی و مرتب شدن دندان ها با ارتودنسی است که حتما باید از آن استفاده شود.

ریتینر ارتودنسی چیست؟

ریتینر در ارتودنسی نوعی دستگاه تثبیت کننده دندان ها بعد از ارتودنسی است. ریتینر به مرتب شدن و ثابت ماندن دندان ها بعد از برداشتن بریس ها کمک بسیاری میکند و حتما باید فرد بعد از پایان ارتودنسی از ریتنیر دندان استفاده کند. زمان استفاده از ریتنیر دقیقا بعد از پایان درمان ارتودنسی است و کمک میکند تا دندان ها بعد از برداشتن براکت ها به حالت اولیه خود برنگردند.

انواع ریتینرهای ارتودنسی

به طور کلی ریتینرهای ارتودنسی و ریتینر دندان در سه نوع هستند:

  • ریتینر ثابت ارتودنسی
  • ریتینر متحرک ارتودنسی
  • نگهدارنده شفاف ارتودنسی

بعد از برداشتن براکت های ارتودنسی (ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک) خطر جا به جا شدن و بازگشت دندان ها به موقعیت اولیه زیاد است. بنابراین پزشک متخصص ارتودنسی با معاینه و بررسی وضعیت دندان ها ریتینر مناسب دندان های شما را تجویز خواهد کرد.

چگونه ریتینر ثابت را تمیز کنیم؟

ریتنیر ارتودنسی در بیشتر مواقع ممکن است در معرض جذب و چسبندگی باکتری ها، ذرات غذایی و پلاک ها باشند. بنابراین نحوه تمیز کردن ریتینر را از پزشک خود بپرسید و هر روز اینکار را انجام دهید. (توجه داشته باشید که ریتینر نباید با خمیر دندان تمیز شود). برای تمیز کردن ریتینر ارتودنسی میتوانید آن را با مایع دهانشویه یا مواد مخصوص تمیز کننده های دندان مصنوعی شست و شو دهید تا باکتری و جرم های آن از بین برود. امکان شکستن ریتینر ثابت ارتودنسی بسیار زیاد است بنابراین نباید زیاد خشک بماند. توجه داشته باشید که سیم ریتینر شفاف ارتودنسی و ریتینر ثابت ارتودنسی نباید کج یا تغییر حالت داده شود.

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *