عصب کشی در دوران بارداری

عصب کشی در بارداری

یکی از نکات مهم هنگام بارداری مراقبت از سلامت دندان‌ها است. احتمال ابتلا به پوسیدگی دندانی و یا عفونت لثه در دوران بارداری بسیار بالاست، بنابراین باید بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری به خوبی رعایت شود. بارداری باعث ایجاد تغیرات هورمونی در بدن می‌شود. این تغییرات روی سلامت دندان و لثه اثر می‌گذارند. حالت تهوع و استفراغ در زمان بارداری باعث تماس اسید با دندان‌ها می‌شود که عاملی برای به وجود آمدن پوسیدگی و فرسایش دندان است. بعضی از مشکلات دندانی در زمان بارداری نیاز به درمان فوری دارند که عصب کشی دندان یکی از این درمان هاست. در ادامه نحوه درمان عصب کشی در دوران بارداری را توسط متخصص درمان ریشه شرح خواهیم داد.

چه عواملی باعث دندان درد در دوران بارداری می‌شوند؟

تهوع صبحگاهی: اسید معده با وارد شدن به دهان باعث پوسیدگی دندان ها می‌شود.

رژیم غذایی: تغییرات غذایی در دوران بارداری باعث ایجاد پوسیدگی در دندان می‌شود. زیرا تمایل به مواد و نوشیدنی‌های قندی در این دوران افزایش می‌یابد.

التهاب و عفونت لثه: تغییرات هورمونی در بدن در این دوران، منجر به عفونت لثه می‌شود. آبسه لثه و ابتلا به بیماری های دندان در دوران بارداری مشکل شایعی است.

کمبود کلسیم: در دوران بارداری نیاز بدن به کلسیم جهت رشد استخوان افزایش می‌یابد. کمبود کلسیم باعث از بین رفتن مینای دندان شده و باعث پوسیدگی و دندان درد و در شرایطی کشیدن دندان می‌شود.

درمان ریشه یا عصب کشی در دوران بارداری به چه صورت است؟

عصب کشی یا درمان ریشه دندان یکی از مهم ترین درمان‌ها جهت نجات دندان آسیب دیده بر اثر عفونت ریشه دندان است. سوال اینجاست که آیا می‌توان درمان ریشه را در دوران بارداری انجام داد؟ بسیاری از مادران نگران پیامد و آسیب‌های عصب کشی دندان روی جنین در حال رشد هستند. یکی از توصیه های متخصص زنان به مادران این است که از قرار گرفتن در شرایطی که ممکن است خطرات و آسیب‌هایی به همراه داشته باشد بپرهیزید. اگر نگران عوارض عصب کشی دندان در دوران بارداری هستید، باید گفت عصب کشی در دوران بارداری درمانی ایمن است و عوارضی جانبی برای جنین ندارد. اما باید قبل از درمان شرایط بارداری را به دندانپزشک متخصص درمان ریشه خود اطلاع دهید تا مراقبت های لازم و روش های مورد نیاز را برای درمان عصب کشی به کار گیرد.

جهت درمان عصب کشی در دوران بارداری، عصب کشی در سه ماه دوم بارداری توصیه می‌گردد. ممکن است در سه ماه سوم جهت نشستن طولانی مدت روی صندلی دچار مشکل شوید. در نظر داشته باشید هرگونه عفونت یا التهاب دهانی باید سریعا تحت درمان قرار گیرد. زیرا وجود هرگونه عفونت دربدن در طول باردرای خطرناک است. در این میان نیز هزینه عصب کشی با توجه به شدت تخریب و وضعیت آسیب دیده دندان متفاوت است.

مقالات بیشتر