درمان جلو بودن فک بالا

درمان جلو بودن فک بالا در بزرگسالان چگونه است؟! احتمالاً دیده‌اید که برخی افراد فک بالایشان بیش از حدِ نرمال جلوتر از فک پایین است. در علم پزشکی و دندانپزشکی، این نوع اختلال فکی، اوربایت یا اورجت نامیده میشود. جلو بودن فک بالا باعث همپوشانی بسیاربزرگ دندان‌های بالا نسبت به دندان‌های فک پایین می‌شود که باعث عدم جذابیت ظاهری در افراد است.

اختلال اوربایت یا اورجت نوعی اختلال شایع در میباشد که در کودکان ممکن است توسط افراد عادی قابل تشخیص نباشد ولی در بزرگسالان کاملا مشخص است. افرادی که دچار جلو بودن فک بالا هستند گا‌هاً از این موضوع شکایت دارند و به دنبال درمان آن هستند. درادامه به علت جلو بودن فک بالا در بزرگسالان و همچنین به نکات لازم برای درمان جلو بودن فک بالا در بزرگسالان می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

علت جلو بودن فک بالا چیست؟

اختلال اوربایت یا جلو بودن فک بالا در بزرگسالان ممکن است علت‌های متعددی داشته باشد. دلایلی که از گذشته همراه فرد بوده و یا عادت های روزمره که این اختلال را تشدید میکنند:

• مکیدن انگشت شصت
  • ژنتیک
  • گاز گرفتن محکم و جویدن اجسام سخت با دندان‌ها
  • جویدن یخ
  • مصرف الکل یا دخانیات

علاوه بر مشکلات ژنتیکی و مادرزادی یا عادات نادرست فرد در زمان کودکی، جلو بودن فک بالا ممکن است علت‌های متفاوتی داشته باشد:

• از دست دادن دندان دائمی یا دندان شیری زودهنگام و زودتر از موعد مقرر خود
  • ترمیم یا پرکردن نادرست دندان ( بلند بودن ارتفاع روکش روی دندان یا ترمیم نامناسب )
  • التهاب لثه یا عفونت لثه
  • ایجاد فشار روی دندان‌ها و روی لثه
  • ابتلا به تومور‌های دهانی و فکی
  • انحراف فک زمانی که ضربه‌ای به آن وارد می‌شود.

انواع اختلالات مربوط به اورجت یا جلو بودن فک بالا در بزرگسالان:

• جلو بودن فک
  • جلو بودن لثه‌ها (لبخند لثه‌ای)
  • جلو بودن دندان‌ها

تمامی این اختلالات با اقدامات متفاوتی که توسط پزشک متخصص ارتودنسی یا پزشک متخصص جراحی دهان فک و صورت انجام می‌شود قابل درمان است که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

درمان جلو بودن فک بالا در بزرگسالان

نکات مهمی که در ابتدا برای درمان جلو بودن فک بالا در بزرگسالان باید در نظر گرفت، سن شخص و شدت نوع ناهنجاری است. زیرا برای انجام درمان در جهت رسیدن به هدف و نتیجه مطلوب در ابتدا باید شرایط و دلایل متفاوتی را مورد بررسی قرار داد. به طور مثال اگر سن شخص کمتر یعنی در سنین کودکی باشد میتواند با روش‌هایی غیر ازارتودنسی، درمان اصلاحی رشد فک را انجام داد.

اما اگر درمان جلو بودن فک بالا در بزرگسالان باشد باید با درمان‌های ارتودنسی و یا جراحی فک به نتیجه مورد نظر دستیابی پیدا کرد.

نحوه درمان جلو بودن فک بالا در بزرگسالان در ابتدا بسته به تشخیص متخصص ارتودنسی با روش ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی، به همراه جراحی فک قابل درمان است. طی این درمان‌ها در صورت جلو بودن دندان‌های فک بالا، با ارتودنسی ثابت دندان‌ها به عقب کشیده می‌شود.

روش‌های درمان جلو بودن فک بالا در بزرگسالان

• استفاده از کش‌های ارتودنسی: در این حالت با تنظیم کش‌هایی روی بریس‌های ارتودنسی نیرویی را برای کنترل رشد فک بالا جهت کند شدن سرعت رشد فک بالا و در مقابل تقویت رشد فک پایین بوسیله پزشک مخصص ارتودنسی تنظیم می‌شود.
  • هدگیر
  • ارتودنسی نامرئی با پلاک شفاف
  • کشیدن دندان
  • جراحی فک بالا برای درمان جلو بودن فک بالا در بزرگسالان
درمان جلو بودن فک بالا در بزرگسالان

عوارض جلو بودن فک بالا در بزرگسالان چیست؟

جلو بودن فک بالا علاوه بر نا مرتبی دندان‌ها و اختلالات فکی، مشکلات بسیاری را در دراز مدت برای فرد به وجود می‌آورد. مانند:

• ایجاد ظاهر نا زیبا
  • احساس درد مداوم در ناحیه فک
  • شکستن دندان‌های جلویی
  • صدای فک هنگام جویدن غذا
  • مشکلات هنگام تکلم و ادای کلمات
  • کاهش اعتماد به نفس در فرد

کلام آخر

حفظ سلامت دندان‌ها مهم‌ترین دلیل برای درمان جلو بودن فک بالا در بزرگسالان است. عدم درمان این اختلال باعث افزایش خطر پوسیدگی دندان‌ها به علت فرسایش دندان‌ها می‌شود، علاوه بر ایجاد مشکل حین جویدن غذا، رعایت بهداشت دهان و دندان با  دشواری‌هایی همراه است که بهتر است هرچه زودتر به دنبال درمان این اختلال و حفظ سلامت و زیبایی دندان‌ها و بازگشت اعتماد به نفس خود باشید.

کلینک سبز مجهزترین کلینیک تخصصی دندانپزشکی در شرق تهران دارای متخصصین مجرب برای درمان‌های تخصصی ارتودنسی و جراحی فک همراه با به کار‌گیری پیشرفته ترین تجهیزات و دستگاه‌های روز دنیا آماده خدمت‌رسانی به مراجعین گرامی می‌باشد.

1 دیدگاه برای “درمان جلو بودن فک بالا در بزرگسالان