درمان عفونت سوختگی

به دلایل گوناگونی ممکن است پوست دچار سوختگی شود و زخم‌هایی بر اثر این سوختگی به وجود بیاید. در بیشتر مواقع این سوختگی‌ها با کمی رسیدگی به راحتی درمان می‌شوند. اما در بعضی مواقع ممکن است به دلایل مختلفی نه تنها درمان نشده بلکه دچار عفونت شوند. این مقاله درباره درمان عفونت سوختگی و چگونگی درمان آن و البته راه‌های پیشگیری از آن است. پیشنهاد می‌کنم این مطلب را مطالعه کنید تا اگر درگیر آن هستید و یا در آینده به این مشکل دچار شدید اطلاعات لازم را درباره آن داشته باشید.

چگونه سوختگی عفونت می‌کند؟

وقتی قسمتی از پوست دچار سوختگی می‌شود رعایت بهداشت و درمان مناسب بسیار اهمیت دارد. زیرا در غیر این صورت باکتری‌ها به داخل زخم وارد می‌شوند و رشد می‌کنند که در نهایت باعث ایجاد عفونت می‌شوند.

درمان عفونت سوختگیچگونه عفونت سوختگی را درمان کنیم

دلیل اصلی مرگ در بیمارانی که دچار سوختگی می‌شوند عفونت زخم سوختگی می‌باشد. به همین دلیل اهمیت دادن و درمان عفونت سوختگی بسیار مهم است. سوختگی‌ها بر اساس شدت بافت آسیب دیده به سه دسته سوختگی درجه یک، دو و سه تقسیم می‌شوند که روند و شیوه درمان در هر کدام متفاوت است.

مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت سوختگی باعث پیشگیری از این مشکل می‌شود. روند درمان عفونت سوختگی به صورت زیر است:

ابتدا زخم را باید با آب سرد شستو شو داد و بعد از آن باید زخم را به طور کامل خشک کرد. اگر روی زخم چرک مشاهده کردین آن‌را به آرامی و با گاز استریل از روی زخم بردارید توجه داشته باشید از ترکیدن تاول خودداری کنید زیرا باعث تشدید عفونت می‌شود، در ادامه بعد از خشک کردن زخم با استفاده از پانسمان نقره خاصیت آنتی باکتریال دارد زخم را پانسمان کنید. دقت کنید پانسمان باید هر سه تا هفت روز یکبار تعویض شود.

درمان گیاهی عفونت سوختگی

ابتدا باید گفت تنها درمان مطمئن برای عفونت سوختگی مراجعه به پزشک و مصرف دارو‌های تجویزی او است. از آنجایی که این روش‌ها تأییده لازم را ندارند انجام سایر درمان‌ها اگر به صورت خودسرانه انجام شود نه تنها ممکن است به زخم التیام نبخشد بلکه ممکن است باعث افزایش عفونت و درد شود. و اما به طور کلی می‌توان گفت درمان عفونت سوختگی در خانه با روش‌های گیاهی نیز امکان‌پذیر است و گیاهانی که برای این درمان استفاده می‌شوند شامل: شوید، شنبلیله، بابونه، کتان، زرد چوبه و… هستند.درمان عفونت سوختگی

چگونه ازعفونت سوختگی جلوگیری کنیم

یکی از اقدامات مهم بعد از سوختگی تشخیص و جلوگیری از عفونت زخم است. وقتی دچار سوختگی می‌شویم ناحیه آسیب دیده به راحتی قابلیت این را دارد که عفونت کند زیرا بیرونی ترین سد دفاعی بدن یعنی پوست از بین رفته و باکتری ها و ویروس ها می‌توانند به راحتی به منطقه آسیب دیده نفوذ کنند. اصلی ترین اقدامی که فرد دچار سوختگی را از خطر عفونت حفظ می‌کند پاکیزه بودن محیط و وسایل پزشکی و همچنین پرستار است. دور بودن از منابع آلوده و افراد و اجسامی که خطر ابتدا به عفونت را در بیمار تحدید می‌کند، بسیار موثر است.

در صورت نیاز برای مشاوره و تعیین وقت با ما در تماس باشید و یا فرم نوبت دهی را پر کنید.

مطالب بیشتر