علائم پوسیدگی دندان کودکان و درمان تخصصی آن

علائم پوسیدگی دندان کودکان

پوسیدگی دندان در کودکان یکی از شایع ترین مشکلاتی است که از یک سنی به بعد بسیاری از خانواده ها درگیر آن می‌شوند. در این مقاله به بررسی علائم پوسیدگی دندان کودکان، علت ایجاد و درمان آن می‌پردازیم.

طبق مطالعات انجام شده یکی از اصلی ترین دلایلی که والدین کودک ممکن است به دندانپزشک اطفال مراجعه کنند پوسیدگی دندان کودکانشان است. درمان این پوسیدگی ها بسیار حائز اهمیت می‌باشد. زیرا ممکن است جلوی رشد کودک را بگیرد اما قبل از پرداختن به راهکار درمان آن به طور کلی درباره پوسیدگی و علائم آن توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

دکتر تینا کریمی – بخش اطفال کلینیک سبز – توضحات علائم پوسیدگی دندان کودکان

چگونه یک دندان پوسیده می‌شود؟

آسیب دیدن سطح خارجی دندان را پوسیدگی دندان می‌گویند. به مرور زمان و عدم رسیدگی های لازم به دندان کودک باعث می‌شود باکتری ها در سطح خارجی دندان لایه چسبناکی به نام پلاک را تشکیل دهند. حال اگر با مرور زمان باز هم مراقبت از دندان صورت نگیرد باعث می‌شود این میکروب ها از مواد قندی تغذیه کرده و به مرور زمان لایه زیرین دندان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد  و ممکن است حفره هایی روی دندان به وجود بیاید که در نهایت باعث ایجاد عفونت و از بین رفتن کل دندان می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله درمان عفونت دندان در کودکان را مطالعه کنید.

علائم پوسیدگی دندان کودکان چیست؟

یکی از مهم ترین علائم پوسیدگی دندان، تغییر رنگ دندان کودکان می‌باشد. این تغییر رنگ می‌تواند به رنگ های گچی، قهوه ای و سیاه دیده شود.

اما همان طور که اشاره کردیم این پوسیدگی در هر سنی می‌تواند خودش را نشان دهد و در هر سنی کودک رفتار متفاوتی ممکن است نشان دهد. مثلا پوسیدگی دندان کودک 18 ماهه به گونه است که کودک ابتدا بی قراری کرده و سعی می‌کند که غذا نخورد و یا در زمان جویدن غذا گریه می‌کند و یا در مواردی دیده شده پوسیدگی دندان در کودک 2 ساله باعث چرکی شدن یا تورم لثه، عفونت‌های دندانی، بوی بد دهان و یا تغییر رنگ لثه شود.

علت پوسیدگی دندان کودکان چیست؟

  • عدم مراجعه مرتب به متخصص دندانپزشک اطفال جهت چکاپ
  • دلایل ژنتیکی
  • داشتن تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری
  • افرادی که بزاقشان از سایرین کمتر است
  • مصرف زیاد شیرینی جات و کربوهیدرات
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • استفاده نکردن از نخ دندان
  • ورود بزاق آلوده به دهان کودک

بهترین راه حل برای جلو گیری از پوسیدگی  دندان در کودکان چیست؟

به توصیه پزشک متخصص اطفال بهترین راه حل جهت پیشگیری و جلوگیری از این اتفاق این است که به محض مشاهده رویش اولین دندان شیری کودک که حدود شش ماهگی اتفاق می افتد، جهت معاینه های لازم به دندانپزشک مراجعه کرده تا از باید ها و نبایدهای لازم جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان آشنا شوید.

حرف آخر

پوسیدگی دندان یک مسئله بسیار مهم است که باید آن‌را جدی گرفت. اگر کودک شما هم دچار این مشکل است حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.  شما می‌توانید با مراجعه به بخش تخصصی اطفال کلینیک سبز، درمان های کودک خود را توسط بهترین متخصص دندانپزشک کودکان انجم دهید.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *