درمان دندان درد کودکان

دندان درد در کودکان

دندان درد کودکان جز مشکلات شایعی است که برای والدین نیز تجربه سختی خواهد بود و آن‌ها را نگران و مضطرب می‌کند. درد دندان در اطفال باعث بی‌خوابی شبانه، کابوس و بدخلقی می‌شود، این شرایط برای والدین نیز بسیار سخت خواهد بود. از آن‌جایی که تجربه دندان درد در کودکان اذیت‌کننده است طبیعتا کودکان ترس بیشتری از مراجعه به دندانپزشک خواهند داشت و بیشتر والدین ترجیح می‌دهند دندان درد کودک خود را با دارو های مسکن آرام کنند؛ عدم مراجعه به دندانپزشک کودکان و بی توجهی به دندان درد کودکان می‌تواند مشکلات بسیار جدی تری را برای کودک ایجاد کند. در ادامه بیشتر درباره درمان دندان درد در کودکان و مسکن دندان درد کودکان صحبت خواهیم کرد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ترس کودکان از دندانپزشکی را مطالعه کنید.

علت دندان درد در کودکان چیست؟

باقی ماندن ذرات خوراکی و غذایی میان دندان‌ها باعث رشد باکتری و به وجود آمدن پلاک دندان می‌شوند. پلاک دندان به مرور باعث پوسیدگی دندان شیری و بیماری لثه و پیشرفت این دو باعث آسیب به عصب دندان و ایجاد حس دندان درد در کودکان می‌شود.

یکی دیگر از دلایل دندان درد بیماری‌های لثه می‌باشد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث حالت قرمز شدن و حساسیت لثه‌ها می‌شود. در این صورت لثه‌ها خونریزی می‌کنند که باعث حس درد می‌شود. اما با مسواک و کشیدن نخ دندان به صورت مرتب این عارضه از بین می‌رود.

راه های کنترل دندان درد اطفال

استفاده از مسواک و نخ دندان: در ابتدا برای کنترل و کاهش دندان درد والدین باید تمامی دندان‌های کودک را مسواک بزنند و نخ دندان بکشند تا باقی مانده غذا‌ها از میان دندان‌ها خارج شوند.شست و شو با آب نمک: برای کاهش تورم یا دندان درد اطفال، کودک باید حدود ۳۰ ثانیه آب نمک را در دهانش بچرخاند و در صورت ادامه درد هرچند ساعت یکبار این کار را تکرار کند.ایجاد دندان درد کودکان مسأله‌ای است که حتماً باید توسط دندانپزشک کودکان مورد بررسی قرار گیرد. در اولین فرصت حتماً به دندانپزشک متخصص اطفال مراجعه کنید تا با انجام اقداماتی مانند موارد زیر علت و درمان دندان درد کودکان هرچه زودتر مشخص شود:• در ابتدا با بررسی کامل میزان آسیب دیدگی دندان مشخص می‌شود.
• ممکن است دندان به ترمیم نیاز داشته باشد که با پرکردن ساده درد از بین رود.
• اگر دندان عفونت و آبسه کرده باشد نیاز است تا چرک آن خارج شده و اقدامات درمانی در جهت از بین رفتن درد انجام شود.
• اگر دندان از بین رفته باشد ممکن است نیاز به کشیدن داشته باشد.
دندانپزشک متخصص کودکان با توجه به میزان دندان درد کودک می‌تواند برای تسکین، مسکن دندان درد کودکان و یا برای جلوگیری از عفونت انتی بیوتیک خوراکی را تجویز کند.• درمان ریشه یا همان عصب کشی دندان شیری کودکان توسط دندانپزشک کودکان یکی دیگر از اقدامات درمانی در زمانی است که پوسیدگی یا هرگونه آسیبی، عصب دندان را تحت تأثیر قرار دهد.

درمان دندان درد کودکان با روش خانگی

برخی والدین به محض اینکه احساس می‌کنند کودکشان دچار دندان درد شده سریعا به دنبال درمان خانگی آن هستند. توجه داشته باشید که برخی از درمان های خانگی که ممکن است در اینترنت جستجو کرده باشید و با آنها مواجه شوید باعث وخامت اوضاع و بدتر شدن دندان درد کودکان شوند. ترجیحا بهتر است از مسکن دندان درد کودکان مانند ایبوپروفن یا ایستامینوفن ها استفاده کنید تا بصورت موقتی درد را تسکین دهید. توجه داشته باشید هرچه زودتر به کلینیک دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید و درمان را به صورت اصولی انجام دهید.

<yoastmark class=

پیشگیری از دندان درد در اطفال

انجام برخی از اقدامات پیشگیرانه باعث می‌شود درمان دندان درد کودکان به موقع و به صورت اصولی انجام شود.• چکاپ منظم توسط دندانپزشک کودکان و مراجعه مرتب به دندانپزشکی باعث می‌شود تا عفونت و پوسیدگی در مرحله اول درمان و ترمیم شود. هرچه دندان‌های شیری کمتر آسیب ببینند دندان‌های دائمی سالم‌تر رشد خواهند کرد.
• مسواک زدن اصولی و مرتب را به کودکان آموزش دهید تا جز عادات روزانه آن‌ها شود.
• رژیم غذایی کودکان را کنترل کنید و استفاده از مواد شیرینی قندی یا شور را محدود کنید تا دندان‌ها کمتر دچار پوسیدگی شوند.<yoastmark class=

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید :