انواع بیماری های لثه

انواع بیماری لثه

شاید تاکنون برایتان پیش آمده باشد که با دیدن علائم و نشانه های نامعمول در لثه خود، مضطرب شده  و به دنبال علت و راه درمان آن باشید. حال این سوال پیش می‌آید که از کجا بفهمیم بیماری لثه داریم؟ ما در این مطلب انواع بیماری های لثه و نشانه های آن را بررسی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

نشانه‌های انواع بیماری های لثه کدامند؟

• حساس شدن دندان به سرما و گرما
• تحلیل لثه و مشخص شدن ریشه دندان‌ها
• ورم و التهاب لثه‌ها
• خونریزی بی‌دلیل لثه‌ها
• احساس درد هنگام جویدن غذا
• لق شدن دندان‌ها
• تغییر رنگ لثه

دلیل سیاه شدن لثه چیست؟

سیاه شدن لثه ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و یا مصرف بعضی از دارو‌ها و یا سیگار کشیدن اتفاق بیفتد. عدم درمان این بیماری می‌تواند عوارض زیادی برای بدن به وجود بیاورد. به همین دلیل رسیدگی و توجه به آن اهمیت زیادی دارد. راه‌های درمانی مختلفی برای رفع سیاهی لثه، با توجه به تشخیص متخصص وجود دارند، ولی معمولا درمان جراحی لثه و لیزر درمانی برای این بیماری استفاده می شود.

پریودنتیت | یکی از انواع بیماری های لثه

پرودنت از جمله بیماری‌های حاد لثه محسوب می‌شود که در آن ابتدا لثه تحلیل می‌رود و در ادامه قسمتی از فک و استخوان نگهدارنده دندان از بین می‌رود. این بیماری به نحوی است که اگر در مراحل اولیه به آن رسیدگی شود دندان پزشک می‌تواند با ضد عفونی کردن عمقی ریشه‌ها، دندان‌ها و لثه آن را به خوبی درمان کند. ولی اگر به مراحل پیشرفته تر برسد باعث ایجاد سوراخ در لثه و از دست رفتن دندان‌ها می‌شود.

دلیل سفید شدن لثه چیست؟

اختلالات زیادی می تواند موجب سفید شدن لثه ها شود. از آفت و برفت دهانی گرفته تا بیماری های نادر دهان و لثه. اما از شایع‌ترین دلایل آن کم خونی است که راه درمان آن داشتن رژیم غذایی درست و مصرف ویتأمین‌ها هست. اما در کل برای این بیماری باید گفت در صورت مشاهده چنین عارضه‌ای سریعا برای تشخیص و درمان مناسب آن، به پزشک مراجعه نمایید.

عقب رفتگی لثه چگونه اتفاق می‌افتد؟

علت اصلی عقب رفتن لثه، بهداشت ضعیف دهان است. البته این بیماری ارثی هم می‌تواند باشد و در افرادی که بهداشت دهانی خوبی دارند هم دیده شده. گاهی نیز ممکن است این بیماری به علت مسواک زدن شدید به وجود بیاید. برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کرد. ولی اگر عقب رفتگی خفیف باشد نیازی به درمان ندارد و بهترین درمان آن،پ آرام مسواک زدن است.

عفونت لثه چه خطراتی دارد؟

درمان عفونت لثه در مراحل ابتدایی بیماری مؤثر است. به این صورت که دندان پزشک در مراحل اولیه ریشه دندان را به صورت عمقی جرم‌گیری می‌کند. ولی در مراحل پیشرفته‌تر ممکن است عفونت به قسمت‌های دیگر نیز سرایت کند و برای درمان به جراحی و پیوند لثه نیاز باشد.

سرطان لثه چیست؟

همانطور که می‌دانید به تکثیر بی‌رویه سلول‌ها، سرطان می‌گویند. در سرطان لثه، هم سلول‌های لثه بالایی و هم پایینی بیش از اندازه تقسیمات سلولی انجام می‌دهند. سرطان لثه یا همان سرطان دهان بیشتر در آقایان و افراد مسن دیده می‌شود. از مهمترین عوامل سرطان لثه مصرف دخانیات و به طور کلی دود حاصل از تنباکو است. تشخیص زود هنگام این بیماری بسیار اهمیت دارد و در صورت تشخیص و درمان به موقع درمان موفقیت‌آمیز را به همراه خواهد داشت.

علت ورم لثه چیست؟

یکی از انواع بیماری های لثه ورم لثه انواع مختلفی دارد که به دلایل مختلفی به وجود می‌اید ولی علت شایع آن، رعایت نکردن بهداشت فردی است. لازم به ذکر است که ورم لثه ناشی از پلاک ممکن است توسط باکتری، ویروس و یا قارچ خاصی ایجاد شود.
علت التهاب لثه تجمع پلاک باکتری‌هایی بین و اطراف دندان‌ها است که با مرور زمان اگر شخص از مسواک و نخ دندان به طرز درست استفاده نکند، این پلاک‌ها بیشتر شده و در نتیجه منجر به تخریب بافت و ورم لثه می‌شود. در مراحل شدید‌تر ممکن است شخص به طور کلی دندان خود را از دست بدهد.

نکته آخر درباره انواع بیماری های لثه

به طور کلی درمان‌های بیماری‌های لثه زمانی بیشترین و موفق آمیز ترین نتیجه را دارد که بیماری در مراحل اولیه قرار دارد و بیماری پیشرفت زیادی نکرده است. پس توجه به نشانه‌های بیماری لثه نیز ارزش زیادی دارد. زیرا اگر به این نشانه ها توجه نشود عفونت و بیماری پیشرفت کرده و ممکن است به قسمت های دیگر بدن آسیب برساند. در نتیجه رعایت بهداشت فقط مخصوص دندان نیست و سلامت لثه‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مطالب بیشتر