درماتیت سبوره

درماتیت سبوره چیست؟

درماتیت سبورئیک یا درماتیت سبوره (Seborrheic Dermatitis) نوعی بیماری پوستی شایع است که به آن اگزمای سبورئیک نیز گفته می‌شود. سبوره نوعی اختلال و بیماری شایع پوستی است که باعث التهاب پوستی شده و به شکل پوسته‌ها و فلس‌هایی در سطح پوست پراکنده می‌شود. این بیماری باعث خارش پوست سر شده و قرمزی و شوره‌های سر را نیز به دنبال دارد. در ادامه نحوه درمان درماتیت سبوره را بررسی خواهیم کرد.
درماتیت سبوره

علت به وجود آمدن درماتیت سبوره چیست؟

این بیماری در قسمت‌هایی از بدن که تولید‌کننده غده چربی هستند به وجود می‌آید. نقاطی مانند کف سر، پشت بدن و در قسمت بالایی قفسه سینه. نام دیگر درماتیت سبوره که در نوزادان به چشم می‌خورد و بین ۸ تا ۱۲ ماهگی از بین می‌رود نیز کلاه گهواره (Cradle Cap) نام دارد.
علت به وجود آمدن درماتیت سبوره نامشخص است. اما پزشکان متخصص پوست عوامل متفاوتی را در ایجاد این بیماری دخیل می‌دانند. دو عامل اصی باعث پیشرفت این بیماری می‌شود: یکی ترشح چربی پوست که به نوعی تحریک‌کننده این بیماری و سپس باعث قرمز شدن پوست شده و دومی مالاسزیا که نوعی قارچ بوده و رشد غیر طبیعی آن باعث ایجاد ترشح بیشتر چربی پوست می‌شود. از دیگر علت‌های به وجود آمدن بیماری درماتیت سبورئیک موارد زیر هستند:
• عوامل وراثتی در ابتلا به مشکلات التهابی
• عوامل محیطی و زندگی مانند: استرس، رژیم غذایی، بیماری‌های روانی و سلامتی
• عوامل محرک پوستی مانند آب و هوا و یا استفاده از برخی از دارو‌ها
• عوامل این بیماری دائمی نیستند اما در فصول خاص سال و هوای سرد وخیم‌تر می‌شوند.
• تغییرات هورمونی
• بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون این عارضه را وخیم‌تر می‌کنند.

درماتیت سبوره چیست

درمان درماتیت سبوره

درمان درماتیت سبوره در ابتدا باید با تشخیص پزشک متخصص پوست صورت گیرد. تشخیص نوع این بیماری به همراه تجویز بهترین کرم برای درماتیت سبورئیک، در قسمت پوست سر، بهترین شامپو برای درماتیت سبوره و به طور کلی درمان قطعی درماتیت سبورئیک باید زیر نظر پزشک متخصص پوست انجام شود. دوره درمان درماتیت سبورئیک طولانی مدت است و بسته به ناحیه‌ای که بیماری ایجاد شده و همچنین به میزان التهاب و خارش ناحیه مورد نظر دوره درمانی متفاوت است. بیماری درماتیت سبورئیک ممکن است روی سر، بدن و یا بصورت و ابرو بروز دهد. در این موقعیت‌ها با استفاده از پماد‌ها و کرم‌های ضد قارچ به نوعی داروی ترکیبی درماتیت سبورئیک توسط متخصص پوست برای شما تجویز می‌شود.

مطالب بیشتر