کراودینگ یا بهم ریختگی دندان‌ها

کراودینگ چیست

بهم ریختگی دندان‌ها یکی از شایع ترین مشکلات دندانی است که به آن کراودینگ می‌گویند. کراودینگ (Crowding) یا بهم ریختگی دندان‌ها یکی از انواع نامنظمی دندان‌ها است که دندانپزشکان با آن سروکار دارند. کراودینگ باعث به وجود آمدن مشکلات و شلوغی بیش از حد دندان‌ها خواهد شد و به دنبال آن ناتوانی در رعایت درست بهداشت دهان و دندان و ابتلا به بیماری لثه، خونریزی لثه، سایش و خرد شدن دندان‌ها می‌شود. این اختلال زمانی به وجود می آید که تناسب مناسب میان فضای مورد نیاز برای رویش دندان و فضای بین قوس دندانی وجود نداشته باشد و یا فضای مورد نظر جهت رویش دندان بیش از حد باشد. تشخیص میزان ناهنجاری دندان ها توسط متخصص ارتودنسی انجام می‌شود. اگر دندان‌ها دارای فاصله باشند فرد دارای دیاستم است. اگر دندان‌ها روی هم باشند فرد دارای مشکل شلوغی دندان‌ها است. در ادامه درمان کراودنیگ یا بهم ریختگی دندان ها را شرح خواهیم داد.

انواع کراودنیگ دندان‌ها:

بهم ریختگی دندان‌ها مسئله ای مهم است که به دو دسته تقسیم می‌شوند:
کراودینگ اکتسابی : در این شرایط بین قوس دندان و اندازه دندان ها تناسب به خصوصی وجود ندارد و وضعیت محیطی باعث به وجود آمدن قوس کوچک دهانی می‌شود. یکی از عوامل کوچک شدن قوس دندانی ممکن است کشیدن زود هنگام دندان شیری و حرکت دندان ها به سمت جلو و به وجود آمدن قوس دندانی باشد. که اهمیت حفظ دندان های شیری را نشان می‌دهد.
کراودینگ ارثی : عدم تناسب میان اندازه دندان‌ها و مشکلات فکی و قوس دندانی می‌تواند ارثی باشد. با این وجود ممکن است مشکل کراودینگ در والدین وجود نداشته باشد اما شخص از کودکی دارای فک کوچک و مشکل کراودینگ باشد.

درمان کراودنیگ یا بهم ریختگی دندان ها چگونه است؟

درمان بهم ریختگی دندان‌ها به گزینه های متعددی بستگی دارد:
  • سن شخص
  • میزان و شدت نامرتب بودن دندان‌ها
  • نحوه قرارگیری دندان‌ها قدامی (دندان های جلو)
  • بررسی نحوه قرارگیری فک بالا و پایین نسبت به یکدیگر
  • برجستگی بینی، وضعیت چانه و ضخامت لب‌ها

در برخی شرایط مانند کراودینگ ارثی درمان به گونه‌ای است که باید تعدادی دندان کشیده شود اما در برخی موارد بدون کشیدن دندان نیز درمان انجام می‌شود.
بسیاری از مشکلات دندانی از سن نوجوانی را میتوان با مراجعه به موقع به متخصص دندانپزشکی کودکان و اطفال برطرف کرد و ناهنجاری‌های دندانی را با درمان ارتودنسی درمان کرد.

مطالب پیشنهادی:

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *