دندان عقل نهفته و تمام نکات مربوط به آن

جراحی دندان عقل نهفته

دندان عقل معمولا در سن 17 تا 25 سالگی رشد می‌کند. در جواب سوال دندان عقل کجاست؟ باید گفت دندان عقل دندانی است که در قسمت انتهای دهان در هر دو فک هم بالا و هم فک پایین رشد می‌کند. اگر فضا برای رویش کامل دندان های عقل در استخوان فک وجود نداشته باشد ممکن است باعث ایجاد درد در قسمت فک و یا عفونت و بیماری‌های لثه و گاها باعث شکستگی استخوان فک شود.
هر شخص در دوران بزرگسالی معمولا دارای 4 دندان عقل در انتهای هر فک است. در شرایطی که فضا برای رویش کامل دندان عقل و خارج شدن آن از لثه وجود نداشته باشد، دندان به شکل پنهان رشد می‌کند و قسمتی از آن از لثه بیرون می‌زند. که به آن دندان عقل نهفته می‌گویند. دندان نهفته دارای خطرات بسیاری برای فرد هستند. و معمولا در قسمت‌های مختلف دهان بیماری‌هایی را به وجود می‌آورد. دندان عقل با هر نوع شرایط قرارگیری می‌تواند تحت درمان جراحی دندان عقل توسط متخصص جراحی دهان فک و صورت قرار گیرد. شرایطی مانند جراحی دندان عقل نهفته افقی فک پایین یا جراحی دندان عقل نهفته روی عصب.

مشکلات دندان عقل نهفته

یکی از عوارض دندان عقل، آسیب و ایجاد فشار به دندان‌های دیگر است. این دندان دردهای گاه و بیگاهی را در دیگر دندان‌ها به وجود می آورد. درد‌‌‌های فکی، عفونت لثه، ایجاد بوی بد دهان و طعم ناخوشایند در دهان از عوارض دیگر این نوع دندان هستند. که می‌توان با جراحی این دندان توسط متخصص جراحی دهان فک و صورت به این مشکلات پایان داد. در برخی شرایط این دندان  کیست های فکی را نیز به وجود می‌آورد. کیستی که توسط دندان عقل به وجود می‌آید معمولا خوش خیم است. اما اگر توسط متخصص جراحی دهان فک و صورت تحت درمان جراحی دندان عقل قرار نگیرد و خارج نشود، ممکن است منجر به حذف بافت و استخوان فک شود. دندان عقل نهفته باعث بهم ریختگی و نامرتبی دندان‌های دیگر می‌شود. که در این شرایط نیاز به مرتب کردن دندان ها با درمان ارتودنسی خواهد بود.

راه حل چیست؟

با توجه به انواع مشکلات مربوط به دندان عقل نهفته باید در در اولین فرصت به متخصص جراحی دهان فک و صورت مراجعه کرده و اقدام به جراحی این دندان کنید. از زمان جراحی دندان عقل به مدت هفت روز و در برخی موارد تا پانزده روز زمان لازم است تا محل مورد نظر بهبود یابد و محل زخم ترمیم شود.

ویدئو نحوه جراحی این نوع دندان:

مطالب پیشنهادی: