زبان در حالت طبیعی و در حالتی که هیچ آسیبی از دندان ها به آن وارد نشود به رنگ طبیعی عضلانی است. زبان انسان محل زندگی بیش از 600 نوع باکتری است، هر نوع تغییر رنگ در سطح زبان دارای منشا تغییرات درونی بدن است و باید به آن توجه شود. تغییرات در رنگ زبان یک مسئله بسیار مهم برای هر فرد است که در ادامه به نشانه های تغییر رنگ زبان که ممکن است نشانه های بیماری در بدن باشد، توسط متخصص بیماری های دهان میپردازیم…
تغییر رنگ زبان

تغییر رنگ زبان به رنگ قرمز | متخصص بیماری های دهان | دکتر علی لطفی متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت

رنگ زبان سالم به رنگ صورتی و پوششی سفید رنگ است اما این تغییر رنگ از صورتی به قرمز و مخاط براق نشانه عدم وجود کافی ویتامین B12 و آهن در بدن است. کمبود این ویتامین ها به مراتب باعث صاف شدن سطح زبان و از بین رفتن پرزهای روی زبان باشد. اگر به این نشانه ها توجه نشود به مرور زبان فرد هنگام خوردن غذاها و نوشیدنی های داغ دچار درد شدید زبانی خواهد شد. توصیه میشود بعد از مشاهده این تغییرات و مشاهده تغییر رنگ زبان به متخصص بیماری های دهان مراجعه کند.

تغییر رنگ زبان

زبان قهوه ای رنگ، پرزهای قهوه ای روی زبان | متخصص بیماری های دهان | دکتر علی لطفی متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت

مشاهده پرزهای قهوه ای روی زبان نشانه از رعایت نادرست بهداشت دهان و دندان است. عدم استفاده از مسواک زبان، استعمال دخانیات، نوشیدن زیاد قهوه یا چای موجب به وجود آمدن لایه های قهوه ای رنگ بر روی زبان میشود. تغییر رنگ زبان به رنگ زرد یا قهوه ای موجب به وجود آمدن بوی نامطبوع در دهان و اختلال در حس چشایی میشود. برای جلوگیری از به وجود آمدن این اختلال به طور روزانه و مرتب از مسواک زبان استفاده کنید و میزان مصرف چای و قهوه را کاهش دهید.

زبان قهوه ای رنگ

دانه های سفید روزی زبان، برفک سفید روی زبان | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت

علائم دانه های سفید روی زبان و سفید شدن زبان نشانه بیمای کاندیدیازیس از انواع بیماری های دهان است. دلیل به وجود آمدن این اختلال دیابت، سیستم ایمنی ضعیف بدن، فشار خون و مصرف آنتی بیوتیک ها است.با مشاهده نشانه های برفک دهان حتما به متخصص بیماری های دهان مراجعه کنید.
دانه های سفید روزی زبان

ترک روی زبان | متخصص بیماری های دهان | دکتر علی لطفی استاد دانشگاه شهید بهشتی

ایجاد ترک روی زبان ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد. اختلال در گوارش، اختلال در روده های بزرگ و کوچک، اختلال در کارکرد معده و یا عدم دریافت میزان کافی ویتامین B میتواند از علائم ترک زبان یا پیری زبان باشد. اختلال ترک و چین و چروک روی زبان در حالت عادی بی خطر است اما با رعایت نادرست بهداشت دهان و دندان باعث به وجود آمدن عفونت های قارچی در این ناحیه همراه با درد و سوزش میشود. با مراجعه به متخصص بیماری های دهان و تجویز داروهای مخصوص میتوانید این بیماری ترک خوردن زبان را درمان کنید.
ترک روی زبان

لکه های قرمز یا تاول روی زبان | متخصص ضایعات دهان | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

در مواقعی که تاول های گوشتی قرمز رنگ روی زبان مشاهده شد زنگ خطری از نشانه بیماری های جدی است. اغلب نشانه های ایجاد تاول روی زبان ممکن است با سرطان زبان مرتبط باشند که این اختلال به مرور در سطح کلی زبان پخش میشود. این بیماری به مرور زبان باعث رشد و ایجاد تومور روی زبان میشود. در صورت مشاهده نشانه هایی مثل تاول گوشتی روی زبان همراه با حس درد حتما به متخصص ضایعات دهان مراجعه کنید.
لکه های قرمز یا تاول روی زبان

احساس سوزش روی زبان | متخصص زخم های دهان | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت

در این اختلال لایه زرد رنگ نازکی روی زبان تشکیل میشود که یکی از علت های آن نارسایی گوارشی است. همچنین این احساس سوزش زبان بر اثر تغییرات هورمونی در بانوانی که در دوران یائستگی قرار دارند نیز ایجاد شده است. در مواقعی این لایه زرد رنگ روی زبان نیز بر اثر استفاده از خمیردندان هایی که در فرد باعث ایجاد آلرژی میشوند نیز ایجاد میشود.
احساس سوزش روی زبان

زخم های دردناک روی زبان | متخصص بیماری های دهان | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

به وجود آمدن زخم هایی روی زبان و التهاب زبان که با درد همراه هستند از علائم ابتلا به برفک دهانی است. تغییر رنگ زبان و زخم دردناک روی زبان در کودکان یکی از علائم شایع در این سنین است، اما در بزرگسالان حدود 20% ابتلا است. دلیل به وجود آمدن زخم دردناک روی زبان، سیستم ایمنی ضعیف و استرس است. به محض مشاهده تغییر رنگ زبان و احساس درد روی زبان حتما به متخصص بیماری های دهان مراجعه کنید.
زخم های دردناک روی زبان
در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی متخصص پاتولوژی (آسیب شناسی) دهان فک و صورت معاینه و انواع بیماری های دهان و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.

دریافت نوبت آنلاین جهت مشاوره

نوبت دهی و مشاوره آنلاین