سن مناسب برای ایمپلنت دندان

سن مناسب برای ایمپلنت دندان

زمانی که یک یا چند دندان به طور کامل از بین می‌روند و جای آن در دهان خالی می‌ماند می‌توان این جای خالی را با روش ایمپلنت که در واقع جایگزین دندان مصنوعی است پر کرد. در این مقاله به معرفی درمان ایمپلنت دندان و بررسی سن مناسب برای ایمپلنت دندان می‌پردازیم.
ایمپلنت دندان هم از لحاظ ظاهری و هم عملکردی کاملاً شبیه دندان اصلی است. ایمپلنت دندان یک قطعه از جنس فلز (تیتانیوم) است که با جراحی آن را در استخوان فک جایگذاری می‌کنند و بعد از جایگذاری پایه فلزی در لثه روی آن روکش یا پروتز شبیه به دندان را قرار می‌دهند. این پایه فلزی در واقع جایگزین ریشه دندان است و سازگاری خوبی با بدن دارد و مشکل ایجاد نمی‌کند. این روش درمان دائمی بوده و اگر از آن به خوبی مراقبت شود در مدت زمان طولانی هم ماندگاری خود را حفظ می‌کند.
ایمپلنت دندان برای درمان و اصلاح فرم دندان‌ها یک روش تأیید شده است و مانند همه درمان‌ها یک سری محدودیت‌هایی دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

شرایط جسمی مناسب برای ایمپلنت دندان

به جز داشتن سن مناسب برای ایمپلنت، شرایط جسمی مناسب هم بسیار مهم می‌باشد. برای کاشت ایمپلنت دندانی داشتن شرایط جسمی مناسب شرط اول انجام درمان است. اگر شخصی عادت به فشار دادن دندان‌هایش بهم داشته و دچار دندان قروچه باشد و یا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های لثه، دیابت کنترل نشده، بیماری کلیه، فشار خون بالا، سکته قلبی، دریچه مصنوعی قلبی، پوکی و نرمی استخوان مقاوم به درمان و بیماری‌های نظیر آن مبتلا باشد، بهتر است تحت نظر پزشک خود و طبق تشخیص او این درمان را انجام دهد. به طور کلی بیمار قبل از انجام این درمان و کارگذاشتن پایه ایمپلنت در لثه باید سلامت کامل دندان‌هایش چک شود و اگر مشکلی بود برطرف گردد و سپس این جراحی صورت گیرد.
نکته قابل توجه در این درمان جوش خوردن پایه ایمپلنت به لثه هست و این امر زمانی به بهترین شکل صورت می‌گیرد که فاصله زمانی بین از دست رفتن دندان و جایگذاری پایه کم باشد.

سن مناسب برای ایمپلنت

در این مطلب بیشتر می‌خواهیم راجع به سن مناسب برای ایمپلنت دندان صحبت کنیم. داشتن سن مناسب برای انجام این درمان شرط دیگر برای انجام ایمپلنت است زیرا یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که باید به آن توجه کرد، رشد کامل استخوان فک می‌باشد که معمولاً رشد کامل آن در اواخر دوران نوجوانی و اوایل جوانی صورت می‌گیرد، بنابراین حداقل سن برای انجام آن ۱۸ سالگی است. البته این قانون برای همه یکسان نیست و معمولاً اگر نوجوانی نیاز به انجام این درمان داشته باشد به تجویز پزشک از فک و دهان او عکس تهیه می‌شود تا مشخص شود آیا فک به اندازه کافی برای جراحی رشد کرده است یا خیر و اگر عمل امکان‌پذیر بود با رضایت والدین این درمان انجام می‌شود.
اگر قبل از ۱۸ سالگی شخصی این درمان را انجام داد، بعد از رسیدن به سن مناسب باید ایمپلت خود را تعویض کند تا ایمپلنت جدید را متناسب با اندازه دندان‌ها و فک قرار دهد.
برای مشخص کردن سن مناسب برای ایمپلنت عدد مشخصی را نمی‌توان گفت و به غیر از مواردی که در بالا مشخص کردیم هر فردی با هر سنی در صورت نیاز و بررسی‌های لازم می‌تواند این درمان را انجام دهد.

ماندگاری ایمپلنت دندان چقدر است؟

همیشه یکی از مسائلی که برای بیماران ایمپلنت سؤال می‌شود ماندگاری ایمپلنت دندان است، درباره طول عمر این درمان نمی‌شود عدد دقیقی را گفت و مانند بسیاری از درمان‌ها به خود شخص بستگی دارد. مثلاً اگر فردی دچار مصرف دخانیات باشد یا اقدامات کافی برای بهداشت دهان و دندان را انجام ندهد مدت زمان ماندگاری این درمان را کم می‌کند. همچنین رژیم غذایی مناسب، سبک زندگی صحیح و سالم در افزایش طول عمر آن بسیار مؤثر است.

سوالات و نظرات خود را راجع به مقاله سن مناسب برای ایمپلنت در قسمت دیدگاه‌ها بنویسید .. حتما پاسخ خواهیم داد.

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید:



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *