ارتودنسی بعد از عمل بینی: نکاتی که باید بدانید!

ارتودنسی بعد از جراحی دماغ

آیا ارتودنسی بعد از عمل بینی تاثیری روی فرم بینی خواهد گذاشت یا خیر؟ این سوال رایج بین اکثر افرادی است که ابتدا جراحی بینی انجام داده اند و قصد مرتب شدن دندان ها با ارتودنسی هم دارند اما نگران تغییر فرم بینیشان بعد بعد از ارتودنسی هستند. در ادامه به پاسخ این سوال میرسیم.

تاثیر ارتودنسی روی فرم بینی یکی از دغدغه های افرادی است که بعد از عمل بینی خود، قصد مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی دندان را دارند. ارتودنسی درمانی است که همزمان با مرتب شدن دندان ها، فرم لب و دهان را تغییر میدهد و همین امر روی فرم بینی نیز تاثیر گذار خواهد بود. به همین دلیل است که به افرادی که قصد عمل بینی دارند و دندانهایشان نیز بهم ریخته است توصیه میشود در ابتدا اقدام به ارتودنسی دندان کنند. تغییر زاویه لب ها و دهان حین ارتودنسی دندان، ممکن است شما را از انجام جراحی بینی منصرف کند. اما اگر عمل بینی انجام داده اید و میخواهید ارتودنسی کنید شرایط فرق میکند. برای بررسی دقیق این موضوع تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ارتودنسی بعد از عمل بینی

درباره ارتودنسی بعد از عمل بینی چه می‌دانید؟

یکی از دلایل بهم ریختگی دندان ها و ناهنجاری های فک، اختلال در تنفس است و وجود این اختلال حالتی را به وجود می آورد که فرد مجبور است از دهان نفس بکشد. این موقعیت بیشتر به دلیل انحراف یا مشکلی در بینی است که منجر به تنگی فک بالا و بهم ریختن دندان ها میشود. ارتودنسی درمانی است که علاوه بر اینکه دندان های بهم ریخته را به جایگاه صحیح هدایت میکند، باعث بهبود زاویه فک، بهبود سلامت دهان، دندان و جسم، بهبود گفتار و عمل جویدن هم میشود .

ارتودنسی دندان، هم به عنوان یک اقدام زیبایی و هم درمانی شناخته میشود و طبیعتا زمانی که شما دندان های مرتب و یکدستی داشته باشید، اعتماد به نفستان نیز افزایش میابد. نکته قابل توجه این است که هر دو درمان ارتودنسی و عمل بینی را نمیتوان همزمان انجام داد. در طی پروسه ارتودنسی زاویه فک و لب های شما تغییر پیدا میکند. این فرآیند روی تغییر فرم بینی هم تاثیر گذار است. بنابراین فرم فک و دهان باید به حالت پایدار باشد تا جراح بینی بتواند با توجه به فرم فک، زاویه بینی متناسب در صورت را حین جراحی پیاده سازی کند.

اول ارتودنسی یا عمل بینی ؟!

پاسخ این سوال کاملا بستگی به موقعیت و شرایط فرد دارد و تصمیم گیری درباره اولویت انجام درمان ها پیچیده است. در بیشتر شرایط و به توصیه پزشکان، ارتودنسی بهتر است در اولویت قرار گیرد. اگر جراحی بینی را قبل از اتمام دوره ارتودنسی انجام دهید ممکن است پزشک متخصص ارتودنسی به خاطر شرایط شما، محدودیت هایی را در روند درمان ایجاد کند و این تغییرات در تنظیمات براکت های ارتودنسی موجب ایجاد فشار روی بینی و صورت خواهد شد. این نیرو روی بخیه ها تاثیر میگذارد که باعث درد و اذیت شما میشود.

ارتودنسی بعد از جراحی بینی

وجود همزمان انحراف بینی و ارتودنسی

در شرایطی که انحراف یا شکستگی بینی وجود داشته باشد باید از انجام همزمان عمل بینی و ارتودنسی جلوگیری شود. اولویت با درمان و برطرف کردن مشکل بینی است. زیرا وجود انحراف بینی و به دنبال آن تنفس از طریق دهان موجب تغییر شکل فک ها و بهم ریختن دندان ها میشود. در این شرایط در ابتدا بهتر است جراحی بینی انجام شود و بعد از گذشت مدت زمان تعیین شده توسط پزشک، اقدام به ارتودنسی دندان شود.

بهترین زمان ارتودنسی بعد از عمل بینی

بعد از جراحی بینی و گذراندن دوره نقاهت مربوط به آن، با مراجعه به پزشک خود میتوانید محدوده زمانی دقیق و اطلاعات لازم درباره مدت زمان ارتودنسی بعد از عمل بینی بررسی کنید. به طور کلی محدوده زمانی ارتودنسی بعد از عمل بینی، حداقل تا 6 ماه است.

عوارض ارتودنسی بعد از عمل بینی

اگر بعد از عمل بینی بلافاصه ارتودنسی دندان انجام شود ممکن است عوارض احتمالی زیر پیش بیایند:

  • تغییر زاویه یا فرم بینی
  • ایجاد فشار و نیرو در نواحی مختلف صورت
  • ایجاد تورم و خونریزی و بروز التهاب
  • طولانی تر شدن فرآیند بهبودی
  • عدم دستیابی به نتیجه مورد نظر در عمل بینی

ارتودنسی بعد از عمل دماغ

عوارض ارتودنسی و عمل بینی به صورت همزمان

اگر جراحی بینی و ارتودنسی دندان به صورت همزمان انجام شود باعث بروز مشکلات زیر خواهد شد :

  • تغییر موقعیت لب ها
  • تغییر زاویه لب و بینی
  • از بین رفتن تعادل بین لب ها و بینی

این مشکلات در زمانی که درمان ارتودنسی را با فاصله کوتاهی تمام کرده و بعد جراحی بینی را انجام دهید هم پیش می آید.

نتیجه گیری

ارتودنسی بعد از عمل بینی در صورتی که مدت زمان کمی از جراحی بینی گذشته باشد میتواند اقدامی چالش برانگیز باشد که نتوان شما را به نتیجه دلخواهتان در فرم بینی برساند، چرا که ارتودنسی باعث تغییر موقعیت و تغییر زاویه لب ها و فرم بینی میشود. بنابراین قبل از انجام هرگونه اقدامات لازم در جهت ارتودنسی بعد از عمل بینی یا ارتودنسی قبل از عمل بینی به ططور کامل با پزشک متخصص در هر دو زمینه مشورت کامل را داشته باشید.

اگر قصد انجام ارتودنسی در تهرانپارس یا ارتودنسی در نارمک را دارید جهت تعیین وقت ویزیت فرم زیر را تکمیل کنید :



    ارتودنسی بعد از عمل بینی

    سوالات متدول

    آیا ارتودنسی بعد از عمل بینی باعث فشار روی بینی میشود؟

    بله، از انجایی که اروتودنسی دندان موجب کشش و تغییر فرم لب ها میشود این فشار روی بینی هم اعمال خواهد شد. بنابراین بهتر است با مشورت کامل پزشک اقدام به ارتودنسی بعد از عمل بینی کنید.

    بهترین سن شروع ارتودنسی چه زمانی است ؟

    شروع ارتودنسی بستگی به میزان ناهنجاری در فک و دندان ها دارد، اما بهتر است این روند از سنین کودکی آغاز شود، زیرا نتیجه درمان موفقیت آمیزتر و کوتاه تر خواهد بود و با خیال راحت در آینده میتوان نسبت به عمل بینی بعد از ارتودنسی اقدام کرد.

    اگر به طور همزمان به ارتودنسی دندان و جراحی بینی نیاز باشد ، اولویت با کدام درمان است؟

    در صورتی که هیچگونه اختلالی در تنفس و بینی وجود نداشته باشد بهتر است در ابتدا درمان ارتودنسی آغاز شود و بعد جراحی بینی. در غیر اینصورت نتیجه جراحی بینی متناسب با نتیجه دلخواه شما نخواهد شد. جراحی بینی متناسب با زاویه فک انجام میشود که ممکن است زاویه و فرم مناسبی نداشته باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *