ارتودنسی همراه با جراحی فک: آیا امکان دارد؟

ارتودنسی به همراه جراحی فک

ارتودنسی همراه با جراحی فک چگونه انجام میشود؟ ارتودنسی یک درمان تخصصی است که به شکل موثری باعث مرتب شدن دندان ها و بهبود عملکرد آنها میشود. جراحی فک هم درمانی است که باعث تغییر کلی ساختار فک و اصلاح موقعیت نامناسب آن میشود. در برخی شرایط ممکن است هر دو اختلال، یعنی هم نامرتبی دندان ها و هم انحراف فک مثل: کج بودن فک و عقب یا جلو بودن فک به طور شدیدی وجود داشته باشد. در این شرایط علاوه بر درمان ارتودنسی، نیاز به جراحی فک هم خواهد بود.

فرآیند کلی این درمان ها، یعنی ارتودنسی همراه با جراحی فک درمان ارتوسرجری یا جراحی ارتوگناتیک نامیده میشود. ارتودنسی و جراحی فک، هر دو درمان هایی تخصصی هستند و برای افرادی که هم دارای نامرتبی دندان و هم ناهنجاری شدید فکی هستند، انجام میشوند. اینکه اولویت با انجام هر یک بصورت جداگانه یا ارتودنسی برای جراحی فک خواهد بود مسئله ای است که در ادامه به آن میپردازیم. اگر شما و نزدیکانتان این شرایط را دارید در ادامه با راهنمایی درباره نحوه انجام هریک با ما همراه باشید.

ارتودنسی و جراحی فک

در چه شرایطی نیاز به ارتودنسی همراه با جراحی فک است؟

ارتودنسی همراه با جراحی فک، دو درمان مهم برای بهبود ظاهر و عملکرد دندان و فک ها هستند. در شرایطی ممکن است مشکلات فک، تنها با ارتودنسی دندان ها برطرف نشود و نیاز به جراحی هم باشد. در شرایطی که حالات زیر وجود داشته باشد ارتودنسی برای جراحی فک انجام میشود :

  • ناهمتراز بودن شدید فک ها، جلو یا عقب بودن فک: اگر فک بالا و پایین به شکل قابل توجهی با هم ناهماهنگ و ناهمتراز باشند، ارتودنسی به تنهایی نمیتواند مشکل را برطرف کند، بنابراین ارتودنسی و جراحی فک باید با هم انجام شوند تا موقعیت فک اصلاح شده و وضعیت دندان ها در جایگاه صحیح خود باشند.
  • دلایل ژنتیکی و مادرزادی: در برخی افراد نقص های مادرزادی یا اختلالات ژنتیکی موجب میشود تا در ساختار و آناتومی دندان و فک ها مشکلاتی ایجاد شود که در این شرایط نیاز به هر دو درمان ارتودنسی همراه با جراحی فک است.
  • نداشتن چانه یا چانه عقب رفته
  • سایش شدید دندان ها
  • عدم قرار گرفتن صحیح لب ها روی هم
  • تنگی شدید فک بالا
  • مشکلات تنفسی مزمن و خشک شدن دهان
  • آپنه خواب: اختلال در تنفس هنگام خواب مثل خروپف
  • سردرد
  • بروز مشکلاتی حین جویدن و صحبت کردن: ارتودنسی برای جراحی فک میتواند عملکرد طبیعی دندان و فک ها را بازگرداند.
  • ورود آسیب های فیزیکی و تروما: در مواردی ممکن است فک و دندان ها، بر اثر ضربه فیزیکی یا تصادف دچار شکستگی، آسیب و جا به جایی شوند. در این شرایط درمان مناسب جهت درمان فک و دندان ها، ارتودنسی و جراحی فک است.
  • نارضایتی از ظاهر فک و صورت: در برخی شرایط علاوه بر نارضایتی از مشکلات فکی، فرد به دلیل نارضایتی از ظاهر فک و صورت خود به دنبال راهی برای اصلاح آن و جراحی فک و ارتودنسی دندان است، مثل نمایش بیش از اندازه لثه هنگام لبخند زدن.

جراحی فک برای ارتودنسی به چه صورت است؟

جراحی فک برای ارتودنسی زمانی انجام میشود که دندان ها به طور نسبی مرتب شده باشند و در حال هدایت به موقعیت صحیح باشند. جراحی فک در شرایطی انجام میشود که دندان ها به درستی روی هم قرار گیرند تا پزشک متخصص جراح فک و صورت بتواند موقعیت صحیح فک را هنگام جراحی پیاده سازی کند.

آیا امکان ارتودنسی همراه با جراحی فک به طور همزمان وجود دارد؟

امکان انجام ارتودنسی و جراحی فک در یک بازه زمانی وجود دارد. در شرایطی که مشکل فکی شدید و در اولویت باشد و ابتدا لازم به تغییر ساختار فک باشد، جراحی فک اول انجام میشود و بعد از آن میتوان برای مرحله دوم ارتودنسی جهت جا به جایی نهایی دندان ها اقدام کرد. با جراحی فک قبل از ارتودنسی، دوره درمانی کاهش میابد و روند بهبودی زودتر حاصل میشود.

جراحی فک همراه با ارتودنسی

بین ارتودنسی و جراحی فک اول کدام یک باید انجام شود؟

ترتیب انجام درمان ها بین ارتودنسی همراه با جراحی فک چند عامل تاثیر گذار هستند:

  • شدت ناهنجاری فک ها و نوع مشکل دندان ها
  • شرایط کلی فرد مثل سن یا موقعیت اجتماعی او
  • مدت زمان مورد نیاز جهت انجام درمان و اینکه روند کلی درمان چه مدت زمانی ممکن است طول بکشد.
  • ارتودنسی قبل از جراحی فک در شرایطی انجام میشود که دندان های بهم ریخته باعث ناهنجاری فک، یعنی عقب بودن فک بالا یا جلو بودن فک پایین شده باشند، درمان ارتودنسی در این شرایط در ابتدا انجام میشود و در صورت لزوم بعد از اتمام دوره ارتودنسی، جراحی فک صورت میگیرد تا ساختار فک نیز تغییر یابد.
  • جراحی فک قبل از ارتودنسی، در مواقعی انجام میشود که در ابتدا باید ساختار فکی اصلاح شود و بعد مرتب شدن دندان ها بعد از جراحی فک آغاز شود.

بنابراین، تشخیص اینکه کدام درمان در اولویت قرار دارد برعهده پزشک متخصص ارتودنسی دندان است تا براساس نوع نیاز و ترتیب انجام درمان ها، بهترین روش درمانی برای شما انجام شود.

چه افرادی به جراحی فک نیاز ندارند؟

در شرایطی که مشکلات فکی به علت جایگاه نامناسب دندان ها ایجاد شده باشد نیاز به جراحی فک نیست. زمانی که دندان های فک بالا به طور صحیح روی دندان های فک پایین قرار گرفته باشند و به عبارتی همپوشانی وجود داشته باشد تنها با ارتودنسی دندان میتواند اختلالات موجود را برطرف کرد. همچنین زمانی که بهم ریختگی و شلوغی خفیف دندانی یا فاصله کمی بین دندان ها وجود داشته باشد که با ارتودنسی متحرک یا ثابت بتوان دندان ها را در موقعیت صحیح خود هدایت کرد، نیازی به جراحی فک نیست.

در چه سنی میتوان جراحی فک انجام داد؟

بهترین سن برای جراحی فک زمانی که است رشد فک به اتمام رسیده باشد، یعنی حدودا بین 18 تا 45 سالگی. البته در موارد نادر و خاص که ناهنجاری و مشکلات فکی بسیار شدید باشد، جراحی زودتر از موعد خود انجام میشود، یعنی حدودا بین 12 تا 16 سالگی. این فرآیند با تشخیص پزشک متخصص ارتودنسی یا جراح متخصص فک و صورت اتفاق می افتد.

ارتودنسی همراه با جراحی فک

سخن پایانی

ارتودنسی به همراه جراحی فک درمان هایی هستند که با یک هدف مشترک در شرایط پیچیده و به صورت مکمل انجام میشوند. هدف هر دو درمان بهبود ظاهر و عملکرد دندان ها و فک است که بتوان به طور کلی عملکرد و ظاهر را بهبود بخشید.

ارتودنسی به منظور هدایت دندان ها و جا به جایی صحیح دندان ها و جراحی فک نیز برای اصلاح موقعیت صحیح ساختار فک و صورت انجام میشود. در مواردی که مشکلات شدید فکی و نامرتبی دندان ها باعث تغییر ساختار فک و صورت شود هر دو درمان، با تشخیص و تایید پزشک متخصص ارتودنسی و متخصص جراحی فک و صورت انجام میشود.

اگر شما هم دچار مشکلات فکی و یا بهم ریختگی دندانی هستید میتوانید برای ویزیت با دندانپزشک متخصص ارتودنسی برای انجام ارتودنسی در تهرانپارس فرم زیر را تکمیل کنید.



    سوالات متداول

    در صورت داشتن چه مشکلاتی علاوه بر ارتودنسی باید جراحی فک هم انجام شود؟

    مشکلات و انحراف های شدید فکی که با ارتودنسی قابل اصلاح نیستند باید با جراحی فک درمان شوند.

    آیا میتوان از جراحی فک در سنین بزرگسالی پیشگیری کرد؟

    در صورتی که از سنین کودکی فرد تحت نظر دندانپزشک متخصص ارتودنسی باشد و تحت چکاپ های منظم دندانپزشکی قرار گیرد، میتوان از ایجاد مشکلات پیجیده تر دندان و فک در آینده جلوگیری کرد و درمان های لازم را قبل از حاد شدن شرایط دهان و فک و نیاز به اقدامات پیچیده و پرهزینه تر انجام داد.

    ارتودنسی و جراحی فک هرکدام چقدر طول میکشد؟

    مدت زمان لازم برای ارتودنسی و جراحی فک بستگی به شدت مشکل فک و بهم ریختگی دندان ها دارد. به همین دلیل نمیتوان مدت زمان دقیقی برای هر یک از درمان ها بیان کرد. اما به طور میانگین ارتودنسی از 1 تا 3 سال و جراحی فک اغلب تا یک سال و نیم به طول می انجامد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *