ارتودنسی و عمل بینی + 5 مورد از عوارض احتمالی

ارتودنسی و عمل بینی

ارتودنسی و عمل بینی، کدام یک در اولویت است؟ وقتی صحبت از زیبایی چهره به میان می آید، دو جز مهم صورت که در نگاه اول به چشم میخورند و اهمیت ویژه ای هم در زیبایی دارند، بینی و دندان ها هستند. برخی افراد به طور همزمان دارای دندان های بهم ریخته و فرم بینی نامتناسب هستند و برایشان این سوال پیش می آید که ارتودنسی را بعد از عمل بینی انجام دهند یا ابتدا عمل بینی و بعد شروع ارتودنسی؟! در ادامه این بحث به توضیحات و راهنمایی های کامل درمورد ارتودنسی و عمل بینی میپردازیم. با ما همراه باشید.

ارتودنسی و عمل بینی

مقایسه اهمیت ارتودنسی دندان در مقابل جراحی بینی

برخی از افراد بر این تصور هستند که ارتودنسی دندان فقط مرتب شدن دندان های بهم ریخته و چیدمان دندان ها کنار هم است. در صورتی که نتیجه درمان ارتودنسی فقط این نیست. ارتودنسی، فرآیندی است که علاوه بر اینکه اثرات مثبتی را برای مرتب شدن دندان ها فراهم میکند، باعث زیبایی لبخند، بهبود گفتار، بهبود عملکرد دندان و دهان، اصلاح کج بودن و عقب یا جلو بودن فک هم میشود. علاوه بر این سایر نتایج مثبت ارتودنسی شامل عوامل زیر هم هست :

  • برطرف شدن مشکلات لثه
  • جلوگیری از ابتلا به عفونت لثه و انواع بیماری های لثه
  • برطرف کردن مشکلات جویدن غذاها که برای برخی با درد همراه است.
  • رفع سردرد و میگرن
  • برطرف شدن مشکلات و اختلالات گوارشی
  • سهولت در رعایت بهداشت دهان و دندان ها
  • برطرف کردن ظاهر نازیبای لبخند و ارتقای اعتماد به نفس

در مقابل، جراحی بینی نیز یکی از پرطرفدارترین اقدامات برای زیبایی چهره محسوب میشود که دغدغه ی افراد ناشی از عدم رضایت از چهره را از بین برده و توانسته یکی از عوامل مهم در افزایش اعتماد به نفس باشد. جراحی بینی برای افرادی که دارای مشکلات تنفسی، انحراف یا شکستگی بینی، گرفتگی بینی یا بیماری های عفونی بینی هستند هم یک اقدام مهم محسوب میشود.

ارتودنسی بعد از عمل بینی

اگر جراحی بینی انجام داده اید، حداقل یک تا دو سال بعد از عمل بینی میتوانید درمان ارتودنسی را انجام دهید. زیرا تا یک یا دو سال بعد از جراحی و شروع فرآیند بهبود، پوست حالت ثابت خود را حفظ میکند. در طول ارتودنسی دندان و زمانی که دندان ها شروع به حرکت میکنند، کشیدگی پوست اتفاق می افتد که این فرآیند تاثیری روی بینی نخواهد داشت. اما قبل از آن ممکن است به علت تغییر فرم لب ها، فرم بینی نیز تغییر کند.

به طور کلی، وقتی گفته میشود از سن کودکی معاینات و مراجعات منظم دندانپزشکی صورت گیرد به این دلیل است که در صورت وجود اختلال در رشد دندان ها و فک، بتوان به موقع و در دوران کودکی درمان ارتودنسی را انجام داد. از طرفی جراحی بینی، فرآیندی است که در سنین بزرگسالی انجام میشود و حداقل تا قبل از 15 سالگی به عمل بینی توصیه نمیشود.

ارتودنسی دندان یا عمل بینی

 آیا در طول ارتودنسی دندان، میتوان عمل جراحی بینی را انجام داد؟

آیا ارتودنسی و عمل بینی به طور هم زمان قابل انجام هستند؟، بهتر است جراحی بینی بعد از درمان ارتودنسی انجام شود، زیرا براکت ها و تجهیزات ارتودنسی مانعی برای جراحی بینی خواهند شد و دوره درمانی ارتودنسی را که همراه با رعایت اصول و اقدامات خاصی است، برای شما سخت خواهد کرد. از طرفی به علت طولانی بودن دوره نقاهت جراحی بینی، نمیتوانید از تجهیزات و وسایل ارتودنسی به طور اصولی و مداوم استفاده کنید و ممکن است آستانه تحمل شما در جهت رعایت نکات درمانی، هم برای عمل بینی و هم ارتودنسی، کاهش یابد. بنابراین صبور باشید و اجازه دهید دوره درمان ارتودنسی شما تکمیل شده و بعد جراحی بینی را آغاز کنید. مهمترین تغییراتی که حین ارتودنسی در چهره ایجاد میشوند عوامل زیر هستند :

  • تغییر زاویه بینی و لب ها
  • از بین رفتن تعادل بین بینی و لب ها
  • تغییر موقعیت لب ها

صرفه جویی در هزینه ها با ارتودنسی قبل از جراحی بینی

ارتودنسی درمانی است که طی آن لبخند شما زیبا شده و سلامت کامل همراه با بهبود عملکرد به دندان هایتان باز میگردد. در صورتی که قبل از ارتودنسی، عمل بینی انجام داده باشید، به احتمال زیاد نیاز به جراحی مجدد و یا تزریق فیلر بینی خواهید داشت. به این علت که فرم لب ها تغییر کرده و این تغییر روی فرم بینی هم تاثیرگذار است، بنابراین این پروسه یعنی صرف هزینه بیشتر. بهتر است ارتودنسی دندان قبل از جراحی بینی انجام شود.

در صورت وجود مشکلات فکی اولویت با کدام درمان است؟

در برخی شرایط ممکن است مشکلات شدید فکی وجود داشته باشد، مثل فکِ کج، فکِ بالا جلوتر از فک پایین یا فکِ پایین جلوتر از فکِ بالا باشد. در این شرایط اولویت با جراحی فک و بعد ارتودنسی و در انتها جراحی بینی است. بعد از جراحی فک، مخصوصا فک بالا، احتمال دارد شرایطی ایجاد شود که این تغییر روی فرم بینی نیز تاثیر داشته باشد که دیگر نیاز به عمل بینی نباشد، بنابراین بهتر است قبل از هرگونه اقدامی با پزشک متخصص جراحی فک و صورت در مورد تاثیر جراحی فک و تغییر موقعیت بینی مشورت کنید.

جراحی عمل بینی با ارتودنسی

عوارض و مشکلات احتمالی انجام ارتودنسی و عمل بینی به طور همزمان

انجام ارتودنسی و عمل بینی به طور همزمان چه عوارضی دارد؟، در جراحی و اقدامات زیبایی مثل ارتودنسی و عمل بینی لازم است هرکدام به طور جداگانه و با فاصله انجام شود. در مواردی که این دو عمل به طور همزمان انجام شود لازم است تاثیرات احتمالی را مورد بررسی قرار دهیم:

  • تغییر در ساختار بینی حین ارتودنسی دندان
  • تاخیر در روند بهبود
  • خط بروز عفونت
  • بروز اختلال در تنفس
  • تاثیر گذاری ناخوشایند در نتیجه نهایی

در همین راستا لازم است قبل از هرگونه اقدامی با پزشک متخصص ارتودنسی و متخصص جراحی فک و صورت مشاوره کامل داشته باشید.

نتیجه گیری

ارتودنسی و عمل بینی دو اقدام مهم در راستای زیبایی چهره هستند. لازم است قبل از هرگونه اقدام و تصمیم گیری، با پزشک متخصص مشورت لازم را داشته باشید. در شرایطی ممکن است با ارتودنسی دندان تناسب چهره و فک به حالت طبیعی باز گردد و دیگر نیازی به جراحی بینی نباشد اما اگر تصمیم به انجام هر دو درمان را دارید، ارتودنسی دندان را در اولویت قرار دهید زیرا تغییر ساختار لب ها ممکن است فرم بینی را تغییر داده و نیاز به جراحی مجدد باشد.

جهت مشاوره برای انجام ارتودنسی در رسالت میتوانید با بخش پذیرش تماس حاصل فرمایید یا برای نوبت دهی آنلاین فرم زیر را پر کنید.



    سوالات متداول

    آیا بهتر است اول ارتودنسی کنیم یا عمل بینی؟

    در ابتدا اولویت انجام درمان بستگی به شرایط شما دارد. در بیشتر موارد توصیه میشود در ابتدا ارتودنسی دندان انجام شود تا فک، دندان ها و لب در موقعیت خود ثابت بمانند و بعد از آن در صورت نیاز و جهت جلوگیری از جراحی مجدد عمل بینی انجام شود.

    آیا ارتودنسی میتواند در فرم و شکل بینی تاثیر بگذارد؟

    ارتودنسی به طور مستقیم تاثیری رو فرم بینی ندارد اما تغییر در موقعیت فک و لب باعث میشود تا فرم بینی تغییر یابد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *