زمان مناسب عصب کشی دندان

عصب کشی دندان

درمان ریشه دندان یا به اصطلاح عموم عصب کشی دندان درمانی است که برای دندان عفونت دیده و آسیب دیده بر اثر پوسیدگی انجام می‌شود. زمانی که می‌گوییم پالپ دندان آسیب دیده است به این معناست که بافت نرم داخلی دندان که شامل رگ‌های خونی، عصب و بافت‌های اتصالی در مرکز دندان است بر اثر پوسیدگی دچار آسیب شده، که در این مواقع باعث احساس دندان درد در فرد می‌شود. پوسیدگی درجه‌های متفاوتی دارد. برخی از انواع پوسیدگی به اندازه ای هستند که فرد احساس هیچگونه درد و ناراحتی نمی‌کند. اما در برخی مواقع گسترش پوسیدگی در درجه‌ای است که عفونت به پالپ دندان راه پیدا می‌کند و برای درمان نیاز به عصب کشی و پر کردن همزمان دندان می‌باشد. در ادامه زمان مناسب عصب کشی دندان، مراحل عصب کشی دندان را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید…

علائم دندانی که به عصب کشی نیاز دارد

در درجه اول بزرگترین عاملی که باعث آسیب به پالپ دندان می‌شود پوسیدگی است. برخی از عواملی که نشان دهنده نیاز دندان به درمان عصب کشی است شامل موارد زیر می‌شود:
  • درد‌های شدید و طولانی مدت
  • دندان درد‌های شبانه
  • حساسیت دندان به دمای سرد و گرم بیشتر از مدت زمان دو هفته
  • تیره شدن رنگ دندان به علت پوسیدگی زیاد
  • آبسه دندان
  • لق شدن دندان
  • عفونت لثه و تورم لثه
  • خروج چرک و عفونت از دندان

زمان مناسب روت کانال دندان

زمانی که پوسیدگی گسترش پیدا می‌کند و بافت نرم مرکز دندان یا همان پالپ دندان دچار آسیب و عفونت می‌شود، به ریشه‌های دندان فشار وارد می‌شود که در این زمان باید درمان عصب کشی روی دندان انجام شود. پزشک متخصص درمان ریشه یا همان متخصص عصب کشی با توجه به عکس رادیوگرافی از دندان با اطلاع از مقدار گسترش بافت آسیب دیده شروع به برداشتن پوسیدگی و خارج کردن بافت عفونی دندان می‌کند.

مراحل عصب کشی دندان

درمان عصب کشی دندان یکی از درمان‌هایی است که باید به موقع انجام شود و در صورت عدم مراجعه به دندانپزشک و درمان به موقع، دندان باید کشیده شود و با جایگزین کردن پروتز یا ایمپلنت جای خالی دندان از دست رفته را پر کرد. عصب کشی دندان شامل مراحل زیر می‌شود:
۱. بی‌حس کردن دندان
۲. ایجاد دسترسی در قسمت تاج دندان برای تخلیه پالپ آسیب دیده
۳. پاکسازی کامل دندان از بافت عفونی و پر کردن دندان با مواد مخصوص، سپس مهر و موم دندان جهت بستن راه نفوذ باکتری
۴. روکش کردن دندان برای جلوگیری از ورود فشار و عدم شکستن دندان

اگر دندان را عصب کشی نکنیم چه می‌شود؟

اگر دندانی که دچار عفونت شده را عصب کشی نکنیم و یا به موقع درمان ریشه انجام نشود، ممکن است دندان کشیده شود و یا عفونت به دندان‌های اطراف نیز انتقال یابد.

مطالب بیشتر