فرق ارتودنسی سرامیکی و فلزی: 6 تفاوت مهم

ظاهر براکت ها در فرق ارتودنسی سرامیکی و فلزی

فرق ارتودنسی سرامیکی و فلزی در نوع ظاهر براکت هایی است که روی دندان ها قرار میگیرند. ارتودنسی ثابت یکی از رایج ترین نوعِ ارتودنسی است که براکت های فلزیِ آن روی دندان قرار میگیرند. نوع دیگری هم که ارتودنسی سرامیکی نام دارد، براکت ها شفاف و بی رنگ هستند و همانند براکت های فلزی روی دندان میچسبند. افرادی که قصد انجام ارتودنسی دندان را دارند ممکن است حین انتخاب بین این دو نوع براکت تردید داشته باشند که کدام یک برایشان مناسب است و کدام یک نتیجه بخش تر خواهد بود.

لازم است بدانید انتخاب مناسب ترین نوع براکت ارتودنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد که توسط دندانپزشک متخصص ارتودنسی مشخص میشود. هر دو نوع ارتودنسی فلزی و ارتودنسی سرامیکی مزایا و معایبی دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت…

فرق ارتودنسی سرامیکی و فلزی

بررسی ارتودنسی سرامیکی و فلزی

ارتودنسی فلزی با براکت های فلزی یکی از رایج ترین نوعِ ارتودنسی است. یکی از بهترین خصوصیت های ارتودنسی فلزی، مستحکم و با دوام بودن آن است. ارتودنسی فلزی برای افرادی که فعالیت های خشن انجام میدهند و ممکن است به فک یا دهانشان ضربه وارد شود گزینه مناسبی است. در مقابل براکت های سرامیکی نوع دیگری از ارتودنسی ثابت است که بهترین ویژگی آن شفاف بودن و کمتر مشخص شدن آن است.

براکت های سرامیکی از جنس پلاستیک یا سرامیک هستند و جنس ضعیف تری نسبت به براکت های فلزی دارند. ارتودنسی سرامیکی برای افرادی که ظاهر براکت های فلزی را دوست ندارند و نمیخواهند دندان های ارتودنسی شده ی آنها مشخص شود یک روش ایده آل است.

ارتودنسی فلزی برای افرادی که بهم ریختگی شدید دندانی دارند در اولویت است، زیرا ارتودنسی سرامیکی برای مرتب شدن دندان ها و برطرف شدن ناهنجاری فک تاثیر کمتری دارد. مدت زمان مرتب شدن دندان ها با براکت های سرامیکی طولانی تر از براکت های فلزی است، اما با هر دو نوع براکت میتوان ظاهر دندان ها را بهبود بخشید و به هم ریختگی های دندانی را از بین برد.

مزایا و معایب ارتودنسی فلزی

مزایا:

  • ارتودنسی فلزی برای بهم ریختگی شدید دندان ها مناسب تر است. فشار بیشتری به دندانها وارد میکند و موجب کوتاه تر شدن دوره درمان میشود.
  • ارتودنسی فلزی نسبت به ارتودنسی سرامیکی استحکام بالایی دارند، در برابر ضربه مقاوم تر است و نیاز کمتری به تعویض براکت دارد.
  • هزینه ارتودنسی فلزی نسبت به ارتودنسی سرامیکی کمتر است.
  • براکت های فلزی در این روش تغییر رنگ نمیدهند و ماندگاری طولانی مدتی دارند.

معایب:

  • مهم ترین فرق ارتودنسی سرامیکی و فلزی در ظاهر براکت هاست که ارتودنسی فلزی برای برخی افراد ناخوشایند است.
  • امکان رعایت بهداشت دندان ها، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با وجود براکت ها دشوار است.
  • چکاپ های دوره ای و مرتب، لازمه روند درمان ارتودنسی ثابت است.

ارتودنسی ثابت با براکت های فلزی روشی سنتی اما نتیجه بخش است که برای درمان بهم ریختگی های شدید دندانی مورد استفاده قرار میگیرد، بنابراین بر اساس نتایج مثبتی که این روش دارد، نمیتوان ارتودنسی سرامیکی یا نامرئی را جایگزین این روش کرد.

فرق ارتودنسی سرامیکی و فلزی در چیست

مزایا و معایب ارتودنسی سرامیکی

مزایا:

  • ارتودنسی سرامیکی دارای براکت های شفاف و بی رنگی است که کمتر مشخص هستند و برای افرادی که ظاهر فلزی براکت هارو دوست ندارن مناسب است.
  • شباهت ارتودنسی سرامیکی و فلزی در این است که کارایی ارتودنسی سرامیکی مشابه ارتودنسی فلزی است و میتواند بهم ریختگی های دندانی را برطرف کند.
  • ارتودنسی سرامیکی نسبت به ارتودنسی نامرئی که پلاک‌های آن شفاف است کارآمدتر و نتیجه بخش تر و مدت زمان مرتب شدن دندان ها با ارتودنسی سرامیکی کوتاه تر است.
  • ارتودنسی سرامیکی در شرایطی که نیاز به عکس رادیوگرافی از دندان ها باشد اختلالی ایجاد نمیکند.
  • براکت های سرامیکی فضای داخلی لب و بافت دهان را دچار زخم و اذیت نمیکنند و راحتی آن ها نسبت به براکت های فلزی بیشتر است.

معایب:

  • فرق ارتودنسی سرامیکی و فلزی در هزینه به این صورت است که ارتودنسی سرامیکی گران تر است.
  • براکت های سرامیکی شکننده تر هستند و در برابر فشار و ضربه ممکن است بشکنند.
  • در بیشتر موارد، مدت زمان درمان با ارتودنسی سرامیکی نسبت به ارتودنسی فلزی طولانی مدت تر خواهد بود.

نکاتی درباره فرق ارتودنسی سرامیکی و فلزی

فرق ارتودنسی سرامیکی و فلزی

  • جنس براکت های فلزی از تیتانیوم است و در برابر ضربه و فشار، مقاومت و استحکام بالاتری نسبت به براکت های سرامیکی دارد.
  • براکت های سرامیکی شفاف هستند و از نظر زیبایی نمایش کمتری هنگام لبخند زدن یا صحبت کردن دارند.
  • ارتودنسی فلزی نسبت به ارتودنسی سرامیکی کم هزینه تر است.
  • مدت زمان درمان با ارتودنسی سرامیکی نسبت به ارتودنسی فلزی طولانی تر است.
  • ارتودنسی فلزی کارآمدتر از ارتودنسی سرامیکی است و سریع تر میتواند شما را به نتیجه دلخواه برساند.
  • براکت های فلزی ماندگاری بیشتری دارند و فشار بیشتری را نسبت به براکت های سرامیکی تحمل میکنند. بنابراین در طول درمان ارتودنسی، ممکن است کمتر نیاز به تعویض براکت ها باشد.

فرق ارتودنسی سرامیکی و فلزی در راحتی و تاثیرات درمانی

انتخاب از بین دو نوع ارتودنسی سرامیکی و فلزی بستگی به اولویت های شما از درمان دارد. ارتودنسی فلزی برای افرادی که میخواهند سریع تر و موثرتر به نتیجه مورد نظر خود دست یابند گزینه مناسبی است. برای تشخیص بهترین روش باید با متخصص ارتودنسی مشاوره کنید.

تفاوت بین ارتودنسی سرامیکی و فلزی از لحاظ راحتی

براکت های فلزی از لحاظ راحتی در دهان، ضخیم تر از براکت های سرامیکی هستند و ممکن است باعث تحریک لب و گونه ها شوند. معمولا چند هفته زمان لازم است تا به براکت های فلزی در دهان عادت کنید، مصرف مواد غذایی سفت و خوراکی های چسبنده موجب شکستن یا آسیب دیدن براکت ها در ارتودنسی فلزی میشود.

براکت های سرامیکی از لحاظ راحتی در دهان نسبت به براکت های فلزی راحت تر است. صاف تر بوده و کمتر باعث تحریک بافت دهان و زخم در دهان میشود. براکت ها در ارتودنسی سرامیکی شکننده تر هستند و مراقبت بیشتری لازم دارند.

فرق ارتودنسی سرامیکی و فلزی از لحاظ تاثیرات درمانی

اثر بخشی در ارتودنسی فلزی به دلیل استحکام بالا و فشار بیشتری که روی دندان ها وارد میکند، بیشتر است و در مدت زمان کوتاه تری میتواند انواع ناهنجاری های دندان و فک را برطرف کند.
اثر بخشی در ارتودنسی سرامیکی نسبت به براکت های فلزی در شرایطی که ناهنجاری بسیار شدید باشد کارایی کمتری دارد.

نتیجه گیری

با دانستن تمامی نکات مهم درباره فرق ارتودنسی سرامیکی و فلزی، انتخاب بین اینکه کدام روش برای شما و شرایط دندان های شما مناسب است را بر عهده پزشک متخصص ارتودنسی بگذارید. انتخاب بین ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی فلزی به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل ناهنجاری فکی، بهم ریختگی دندان ها، مدت زمانی که طول میکشد تا دندان ها مرتب شود و هزینه درمان بستگی دارد.

اگر شما هم قصد انجام ارتودنسی در نارمک را دارید اما نمیدانید کدام روش مناسب شماست فرم زیر را جهت نوبت دهی تکمیل کنید. در اسرع وقت با شما تماس میگیریم.



    سوالات متداول

    فرق ارتودنسی سرامیکی و فلزی چیست؟

    در ارتودنسی فلزی از براکت های فلزی استفاده میشود که مقاوم و مستحکم هستند و برای بهم ریختگی های شدید دندانی مناسب هستند. ارتودنسی سرامیکی همانند ارتودنسی فلزی است و براکت ها روی دندان قرار میگیرند، اما با این تفاوت که در ارتودنسی سرامیکی براکت ها شفاف و بی رنگ هستند و برای افرادی که ظاهر فلزی بریس ها را دوست ندارند بسیار مناسب است.

    آیا ارتودنسی دندان دردناک است؟

    ارتودنسی درمانی است که ممکن است در ابتدا احساس درد و نارحتی و یا فشار داشته باشید، اما این حس بعد از چند روز کاهش میابد. استفاده از مسکن ها نیز میتواند به کنترل و کاهش احساس درد کمک کند.

    آیا ارتودنسی سرامیکی برای کودکان مناسب است؟

    بله، اما باید توجه داشته باشید که ارتودنسی سرامیکی دارای مقاومت کمتری هست و ممکن است در برابر بازی و فعالیت های روزانه دچار آسیب شود. برای کودکان معمولا از ارتودنسی فلزی استفاده میشود.

    آیا براکت های سرامیکی رنگ میگیرند؟

    براکت های سرامیکی طوری ساخته شه اند که در برابر رنگ پذیری مقاوم هستند اما اورینگ ارتودنسی یا کش ها، با گذشت زمان و مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگی مثل (قهوه، چای و نوشابه) دچار تغییر رنگ میشوند، استفاده از مسواک و نخ دندان باعث میشود تا باقی مانده مواد غذایی باعث ایجاد لکه بین دندان ها و براکت ها نشوند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *