علت و درمان خارش سقف دهان چیست ؟

انواع بیماری های دهانی
خارش سقف دهان یا احساس خارش در سقف دهان و گلو یکی از اختلال های شایع بین افراد است که در اثر حساسیت به مواد دارویی، مواد غذایی، آلاینده ها و همچنین بر اثر عفونت های قارچی یا ویروسی ایجاد میشود. اینکه بدانیم خارش سقف دهان نشانه چیست باید گفت اگر این احساس خارش انتهای سقف دهان بر اثر حساسیت به مواد مخصوصی به وجود می آید، این اختلال سندروم حساست دهانی است و نشانه های آن در برخی افراد خفیف و در برخی دیگر ممکن است خطرناک باشد. در ادامه علائم خارش سقف دهان، علت خارش سقف دهان و درمان خارش سقف دهان را توسط متخصص بیماری های دهان مرور خواهیم کرد…

علائم خارش دهان یا خارش سقف دهان | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

حساسیت دهانی که بر اثر عفونت یا حساسیت به مواد ایجاد میشود دارای عوارضی است که یکی از نشانه های آن خارش سقف دهان یا خارش انتهای سقف دهان است. علائم شایع این نوع سندروم حساسیت دهانی موارد زیر است:
  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • سرفه های خشک
  • ریزش اشک
  • احساس خارش گلو یا گوش
این علائم در برخی از افراد خفیف اما ممکن است واکنش حساسیت دهانی در برخی دیگر با تغییرات خطرناکی همراه باشد که باید به متخصص بیماری های دهان و متخصص زخم های دهانی مراجعه کنید.

عوامل دیگر خارش دهانی عبارتند از | متخصص سرطان دهان | دکتر علی لطفی متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت

حساسیت: افرادی که اختلال خشکی دهان را تجربه کرده اند ممکن است به برخی از مواد غذایی حساسیت داشته باشند که در صورت استفاده بعد از مواد خوراکی به حساسیت دچار شوند.
تبخال: تبخال یکی از انواع زخم های دهان است که ویروس آن واگیردار است. اندازه این نوع ویروس کوچک است و حداکثر تا دو هفته در جای ایجاد شده باقی میماند.
شوک آنافیلاکسی: این نوع اختلال یک واکنش حساسیتی خطرناک و کشنده است که حتما باید توسط مراقبت های اورژانسی قرار گیرید. در صورتی که فرد دچار این حساسیت شد واکنش آن به شکل تورم در دهان، گزگز یا خارش در دهان است. حساسیت به برخی داروها، سم حشرات یا زنبورها، لاتکس و برخی از مواد غذایی موجب به وجود آمدن این اختلل میشود.
عفونت قارچی: برفک دهان یا دانه های سفید در دهان یک نوع عفونت قارچی است که در داخل لپ ها، داخل گونه ها، لثه و سقف دهان ایجاد میشود که علت آن سیستم ایمنی ضعیف بدن است و باید توسط متخصص بیماری های دهان معاینه شوید.
خارش دهان و گلو: بر اثر حساسیت به برخی از مواد غذایی، داروها، حساسیت فصلی و برفک دهانی ایجاد میشود.
خارش دهان و لب: این اختلال نیز ناشی تبخال برفک دهان و حساسیت به برخی مواد غذایی است.
خارش دهان بعد از غذا

درمان خارش سقف دهان | متخصص بیماری های دهان | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت

در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی متخصص پاتولوژی (آسیب شناسی) دهان فک و صورت معاینه و انواع بیماری های دهان و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.

4 دیدگاه برای “علت و درمان خارش سقف دهان چیست ؟

1. hooman گفته:

سلام وقتتون بخیر
      من حساسیت دارم
      با آمپول و قرص حساسیت آبریزش و عطسه درمان شده
      آما سقف دهانم به شدت میخاره / گوشامم گاها گزگز میکنه
      به نظرتون چیکار کنم
      لطفا راهنمایی کنید

• بهار یعقوبی گفته:

سلام. وقت بخیر🌹
        دیدگاه شما دریافت شد و در حال پیگیری است.
        از اینکه صبورانه منتظر پاسخ دهی پزشک مربوطه هستین ممنونیم.
        در چند روز آینده با مراجعه مجدد به همین صفحه پاسخ خود را میتوانید مشاهده کنید🙏🏼😊

2. احمد گفته:

سلام من تمام علائم بالا رو یکجا باهم دارم(عطسه، خارش شدید ملاج و گوش، و آبریزش بینی و اشک) باید چکار کنم،
      چه دارویی مصرف کنم

• بهار یعقوبی گفته:

سلام. وقت بخیر🌹
        دیدگاه شما دریافت شد و در حال پیگیری است.
        از اینکه صبورانه منتظر پاسخ دهی پزشک مربوطه هستین ممنونیم.