درمان تخصصی آبسه دندان شیری کودکان

آبسه دندان کودکان

دندان درد و به دنبال آن آبسه دندانی که بر اثر عفونت به وجود آمده است یکی از مشکلاتی است که علاوه بر بزرگسالان برای دندان شیری کودکان نیز ممکن است اتفاق بیوفتد. آبسه دندان در کودکان اتفاق شایعی است که باعث به وجود آمدن یک حفره چرکی در اطراف ریشه دندان و روی لثه می‌شود. آبسه دندان شیری کودکان که روی لثه دیده می‌شود، بر اثر پوسیدگی دندان به وجود می آید. اگر آبسه دندان شیری کودکان درمان نشود باعث اختلال در رشد و سلامت دندان‌های دائمی می‌شود. با ما همراه باشید تا در ادامه نحوه درمان آبسه دندان شیری کودکان و این که چگونه آبسه دندان کودکان را درمان کنیم توضیح دهیم..

آبسه دندان شیری کودکان به چه شکل است؟

وقتی پوسیدگی در دندان به وجود می‌آید در مرحله اول دندانپزشک متخصص کودکان با درمان پوسیدگی دندان شیری، ناحیه آسیب دیده را برداشته و قسمت های از بین رفته دندان را با کامپوزیت ترمیم می‌کند. در زمانی که پوسیدگی گسترش پیدا کند و به بافت نرم دندان که پالپ دندان نامیده می‌شود راه یابد باعث عفونت و التهاب اطراف ریشه دندان شده و آبسه دندان را به وجود می‌آورد.
برای اینکه بدانید شکل آبسه دندان کودکان به چه شکل است باید گفت آبسه دندان شیری زمانی قابل تشخیص است که در اطراف لثه برآمدگی قرمز مشاهده کنید. اگر به آرامی به توده دست بزنید حالت اسفنجی و نرم دارد. این توده دارای انبوهی از چرک و عفونت است. معمولاً در این حالت کودک درد زیادی را متحمل است. بهتر است  قبل از آسیب رسیدن به آبسه سریعاً به مرکز تخصصی دندانپزشکی کودکان مراجعه کرده و مسکن‌های تجویز شده پزشک را در جهت از بین بردن آبسه استفاده کنید.

علت آبسه دندان شیری کودکان چیست؟

آبسه دندان شیری به علت تجمع باکتری در داخل دهان افزایش می‌یابد. دلایل تجمع باکتری در دهان شامل موارد زیر است:

• مصرف زیاد غذا‌های دارای کربوهیدرات و خوراکی‌های حاوی قند و نشاسته
• پوسیدگی دندان و عدم درمان پوسیدگی دندان شیری
• عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن صحیح لثه‌ها یا کشیدن نخ دندان
• شکستگی یا آسیب رسیدن به دندان
• بیماری لثه

آبسه دندان اطفال
آبسه دندان شیری کودکان به علت تجمع باکتری در داخل دهان ایجاد میشود.

خطرات آبسه دندان اطفال کدامند؟

در صورت عدم درمان آبسه دندان شیری، علاوه بر آسیب رسیدن به دندان دائمی، عفونت موجود می‌تواند در سراسر بدن منتشر شود. آبسه در مراحل اولیه به راحتی درمان شده و از بین می‌رود، اما در صورتی که به موقع درمان نشود می‌تواند برای سلامت کودک خطرساز شود.

درمان آبسه دندان کودکان

به محض مشاهده آبسه در لثه کودک سریعا به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید. دندانپزشک با معاینه وضعیت دندان و تورم لثه و همچنین بررسی وضعیت ریشه دندان، آنتی بیوتیک و یا شربت برای عفونت دندان کودکان را تجویز می‌کند.

دندانپزشک در این شرایط برای از بین بردن عفونت کلی درمان کشیدن دندان شیری آبسه کرده را انجام می‌دهد. در این هنگام جای خالی دندان کشیده شده به صورت حفره ای باز می ماند، بسته به سن کودک، دندانپزشک کودکان، فضانگهدارنده دندان کودکان را برای جای خالی دندان و در اطراف حفره ایجاد شده قرار می‌دهد.

دکتر تینا کریمی – بخش اطفال کلینیک سبز

با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی سبز، تمامی درمان‌های تخصصی دندانپزشکی کودکان خود را توسط متخصص دندانپزشکی اطفال به صورت کاملا تخصصی و با استفاده از تجهیزات پیشرفته انجام دهید. جهت تعیین وقت ویزیت با بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان در تهران با پذیرش کلینیک دندانپزشکی سبز تماس بگیرید یا فرم نوبت دهی را تکمیل کنید.

مطالب بیشتر