توصیه های مهم بهداشت دهان در دوران کرونا

کرونا و بهداشت دهان و دندان

طبق تشخیص متخصص بیماری های دهان و تحقیقات متخصص ضایعات دهانی، این نتیجه به اثبات رسیده است که بهداشت ضعیف دهان و عدم رعایت بهداشت دندان ها میتواند باعث بروز علائم وخیمی از بیماری کرونا در دهان و بروز زخم های دهان در کرونا شود. ویروس کرونا یک عفونت تنفسی است و یکی از راه های انتشار این عفونت، سرفه یا عطسه است. در این میان قطرات بزاق نقش اصلی انتقال این بیماری را از فردی به فرد دیگر دارند و زمانی که ذرات ویروس کرونا به وسیله سرفه یا عطسه روی سطوح منتقل شوند به راحتی میتوانند با دیگران تماس داشته باشند و عامل بروز بیماری شوند. در ادامه نحوه انتقال ویروس کرونا از طریق بهداشت دهان را خواهیم گفت …

رعایت بهداشت دهان و دندان در کرونا | بهترین متخصص بیماری های دهان | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی ( آسیب شناسی) دهان فک و صورت

مطالعات صورت گرفته در زمینه انتقال بیماری کرونا نشان داده که محیط دهان افرادی که رعایت بهداشت ضعیفی دارند، باعث انتقال راحت میکروب ها به داخل ریه شده و باعث ایجاد بیماری و التهاب در قسمت ریه میشود. شست و شوی مداوم دست ها به دلیل ارتباط مستقیم با دهان برای رعایت بهداشت داخل دهان الزامی است. غده های بزاقی، حفره بینی و لوزه ها دارای بیشترین نوع گیرنده های ACE هستند، به همین دلیل ویروس هایی که در قسمت دهان و بینی وجود دارند به راحتی به قسمت دستگاه تنفسی منتقل میشوند. به همین دلیل گفته شده است خمیر دندان و مسواک حاوی پاک کننده هایی است که میتواند نقش میکروب زدایی را در دهان ایفا کند. عفونت دهانی کرونا در افرادی که بهداشت ضعیف دهانی دارند وخیم تر است. فضای میکروبی دهانی یکی از بستر های خطرناک برای انتقال راحت تر کرونا است و این موضوع در افرادی که دارای بیماری زمینه ای مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت و … هستند نیز با وخامت بیشتری رو به رو خواهد بود.

رعایت بهداشت در افرادی که از دندان مصنوعی استفاده میکنند | متخصص بیماری های دهان | دکتر علی لطفی متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت

افرادی که از پروتزهای دندانی استفاده میکنند باید بیشتر مراقب بهداشت فضای دهان خود باشند و شست و شوی مداوم دندان های مصنوعی را در اولویت قرار دهند، زیرا میکروب ها در این موقعیت ممکن است به راحتی به دهان منتقل شوند.
کارشناسان در حوزه تحقیقات انتقال ویروس کرونا توصیه میکنند که اگر به مدت طولانی ماده خوراکی خورده نشود و حتی آب نوشیده نشود، این امر موجب کاهش جریان بزاق در دهان شده و باعث ایجاد پوسیدگی و انتقال و تکثیر ویروس در محیط دهانی میشود. بنابراین توصیه میشود از نیاشامیدن و نخوردن به مدت طولانی پرهیز کنید.

توصیه میشود به منظور کارکرد درست حفره دهانی در روز حداقل دوبار دندان های خود را با مسواک و خمیر دندان شست و شو داده تا باعث جلوگیری از وخامت بیماری کرونا ،در صورت ابتلا، در ناحیه دهان و دندان نشوید.
در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی متخصص پاتولوژی (آسیب شناسی) دهان فک و صورت معاینه و انواع بیماری های دهان و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.