دلایل دندان درد شبانه و راه های درمان آن

علت دندان در شبانه

دندان درد شبانه یکی از تلخ ترین تجربه‌هایی است که اکثرا افراد آن را تجربه کرده اند. دندان درد شبانه ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. باتوجه به دلیل آن مدت زمان و شدت درد متفاوت است. در جواب این سوال که چرا شب‌ها دچار دندان می‌شویم، باید گفت فشار داخلی عروق در حالت درازکش افزایش می‌یابد.ولی در حالت ایستاده به علت جاذبه زمین و فشار خون مقدار فشار وارد شده در رگ های ناحیه سر و گردن کمتر است. همین افزایش فشار روی رگ‌های اعصاب محفظه پالپ دندان نیز وارد می‌شود و باعث دندان درد شبانه می‌گردد.

در این هنگام فرد به دنبال راه حل‌هایی مانند درمان دندان درد با سیر، درمان دندان درد با لیمو ترش، درمان فوری دندان درد شبانه و درمان سریع دندان درد در خانه می‌گردد. عدم درمان به موقع دندان درد و نادیده گرفتن آن ممکن است به مرور روی سلامت دهان و دندان شما تاثیر بگذراد. در ادامه علت دندان درد شبانه و همچنین روش های درمان آن را شرح خواهیم داد.

علت دندان درد در شب چیست؟

• پوسیدگی دندان : وجود پوسیدگی در دندان یکی از دلایلی دندان درد است. که شدت درد آن در شب افزایش پیدا می‌کند.
  • باقی ماندن ذرات غذایی میان دندان ها : یکی از شایع‌ترین دلایل دندان درد این است که ذرات غذایی میان دندان‌ها و لثه تجمع می‌بابد و باعث ایجاد درد می‌شود. این مشکل را می‌توانید به راحتی با مسواک زدن اصولی و کشیدن نخ دندان برطرف کنید.
  • دندان عفونی شده : دندان دارای چرک است و باعث عفونت شده است. عفونت دندان می‌تواند یکی از دلایل دندان درد باشد.
  • بیرون آمدن مواد پر شده دندان : ممکن است بر اثر خوردن خوراکی‌های سفت ماده از داخل دندان خارج و اعصاب دندان نمایان شود. بیرون آمدن مواد پر شده دندان می‌تواند یکی از دلایل دندان درد شدید باشد.
  • عفونت لثه و بیماری لثه : بیماری پریودنتال و عفونت لثه موجب ایجاد درد شبانه می‌شود.
  • دندان قروچه : این عامل یکی از شایع ترین دلایل دندان درد در افراد است. بسیاری از افراد شب و در هنگام خواب دندان قروچه می‌کنند و علت مهم آن استرس است. دندان قروچه می‌تواند باعث افزایش دندان درد شود.

دراز کشیدن یکی از عواملی است که گردش خون در سر را افزایش می‌دهد و موجب درد ضربان دار دندان می‌شود.

درمان اشتباه دندان درد شبانه

وقتی دندان درد شبانه باعث بیدار شدن فرد از خواب می‌شود، سریعا به دنبال دارویی است که بتواند این درد را آرام کند. در این مرحله اولین راهی که ممکن است به ذهن فرد برسد استفاده از اسپری لیدوکایین بی حسی است. این دارو هیچ تاثیری بر درد دندان ندارد! زیرا منبع درد محفظه داخلی پالپ دندان است و اسپری بی حسی فقط موجب التهاب و آسیب به لثه می‌شود.

داروی دیگری که ممکن است فرد به دنبال آن برود قرص آنتی بیوتیک است. بر فرض اینکه عفونت موجب درد شده باشد، ممکن است فقط چند ساعتی درد را آردم کند. قرص انتی بیوتیک برای از بین بردن میکروب است و خاصیت مسکن را ندارد. بر فرض اینکه دندان ممکن است عفونی باشد بعد از مصرف دوره کامل آنتی بیوتیک، دندان باید درمان شود. برای از بین بردن دندان درد از آنتی بیوتیک استفاده نکنید.

پیشگیری از دندان درد شبانه ، درمان سریع دندان درد در شب

درمان های خانگی دندان درد فقط جهت تسکین کوتاه مدت درد مورد استفاده قرار می‌گیرند و تاثیر مختصری بر درد دارند. اما با پیشگیری از دندان درد، درمان دائمی دندان درد و درمان پوسیدگی یا عفونت، هرگز دچار دندان درد شبانه نخواهید شد. موارد پیشگیری از دندان درد و کنترل موقت آن عبارتند از :

• رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از پوسیدگی با استفاده منظم از مسواک، نخ دندان و فلوراید.
  • دقت کنید که هیچ مواد غذایی میان دندان و لثه گیر نکرده باشد تا دچار التهاب و درد شود.
  • شست و شوی دهان با محلول اب نمک.
  • استفاده از کمپرس سرد بر روی دندانی که دچار آبسه و عفونت است. اینکار درد را کاهش می‌دهد.
  • استفاده از داروهای مسکن مانند استامینوفن و ایبوپروفن.
  • استفاده از بالش بلند و ضخیم برای افزایش ارتفاع سر و جلوگیری از افزایش فشار جریان خون.

در صورت تجربه مدوام دندان درد‌های شبانه بهتر است در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کرده و علت درد را تشخیص دهید و آن را درمان کنید. دندان پوسیده و ترک خورده ممکن است باعث درد شود. با مراجعه به متخصص درمان ریشه و عصب کشی دندان درمان اصولی دندان را آغاز کنید. بی‌توجهی به علائم پوسیدگی دندان و دندان درد های شبانه ممکن است مشکلات جدی تری را مانند آبسه دندان، بیماری لثه و در نهایت از دست دادن دندان را به دنبال داشته باشد.

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید :

1 دیدگاه برای “دلایل دندان درد شبانه و راه های درمان آن

1. مرتضی گفته:

بسیار مطلب آموزنده و جالب بود .
      ممنون از مطالب ک گذاشتید.
      اگه لوکیشن برای شهرستانی ها قرار دهید عالی میشه.