آفت دهان کودک | علت و درمان آفت دهان کودک

آفت دهان کودکان

آفت دهان به زخم‌هایی گفته می‌شود که سطحی اما دردناک هستند. ظاهری مانند هاله قرمز رنگ دارد و معمولاً در هر قسمتی از دهان به وجود می‌آید. آفت داخل لپ‌ها، آفت اطراف لب و آفت روی زبان مواردی هستند که شایع‌اند. افراد در هر رده سنی ممکن است دچار زخم آفت دهان شوند که در کودکان نیز بیماری آفت دهان دیده شده است. آفت دهان کودک معمولاً روی لثه، داخل گونه و لپ‌ها و یا اطراف لب به وجود می‌آید که درد و ناراحتی بسیاری را برای کودکان به وجود می‌آورد. این زخم باعث می‌شود تا نتواند به درستی غذا بخورد و او را بیقرار می‌کند. در ادامه به بررسی علت آفت دهان کودک، درمان آفت دهان کودک و درمان خانگی آفت دهان کودک می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

آفت دهان کودکان

شکل و عکس آفت دهان اطفال

ظاهر آفت دهان به صورت یک زخم به شکل گرد و رنگ زرد یا سفید می‌باشد که اطراف آن قرمز رنگ است. آفت در هر قسمتی از دهان به وجود می‌آید و نحوه ظهور آن به شکل خوشه‌ای یا تکی است.

آفت دهان کودک بیماری جدی نیست اما به علت اینکه دردناک بوده و در خوردن و نوشیدن اختلال ایجاد می‌کند شرایط را غیر قابل تحمل می‌سازد. توجه داشته باشید که آفت دهان با تبخال متفاوت است. آفت دهان واگیردار نیست اما تبخال مسری بوده و از طریق وسایل مشترک و بزاق منتقل می‌شود.

علائم به وجود آمدن این زخم چه چیز‌هایی هستند؟

• زخم گرد با اندازه کمتر از ۶ میلی‌متر
  • آفت دهان همراه با تب یا علائم بالینی نیست.
  • در کودکان در هر نوبت یک آفت به وجود می‌آید.
  • در حالت طبیعی و یا هنگام غذا خوردن با درد همراه هستند.
  • آفت دهان تا دو هفته ماندگار است.
علت آفت دهان اطفال چیست؟
علت دقیق آفت دهان کودک هنوز کاملا مشخص نیست اما عواملی که در زیر گفته می‌شود در بروز آفت دهان در کودکان تاثیر گذار هستند:

• عوامل وراثتی و ارثی
  • استرس و نگرانی
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • تغذیه و رژیم نادرست غذایی
  • مصرف داروهای خاص
  • آلرژی به مواد خوراکی

درمان آفت دهان کودک

برای درمان این بیماری در ابتدا باید به مسائلی توجه کرد که بر اساس آن بتوان درمان مناسب با این شرایط خاص را انجام داد.

• سن کودک
  • شدت آفت دهان
  • سلامت عمومی کودک
  • مشاوره با والدین کودک در مورد عادات کودک
  • سابقه مصرف دارو
  • مدت زمان بروز آفت دهان
  • میزان تحمل کودک در برابر درمانی که قرار است انجام شود
  • استفاده از شربت یا قطره برای آفت دهان کودک
  • درمان آفت دهان کودک با دیفین هیدرامین در صورت عدم حساست

درمان خانگی آفت دهان کودک

درمان خانگی آفت دهان اطفال

آفت دهان اطفال معمولاً تا ۱۰ روز بهبود پیدا می‌کنند اما ممکن است آفت‌های بزرگ مدت زمان بیشتری را برای بهبود نیاز داشته باشند. در این صورت برخی از روش‌های درمان خانگی آفت دهان کودک می‌تواند شدت زخم یا درد را کاهش دهند.

• استفاده از کمپرس یخ جهت بی‌حس شدن ناحیه آفت
  • خوردن بستنی و خوراکی‌های خنک برای درمان آفت دهان
  • اجتناب از مصرف غذا‌های پر ادویه

در صورتی که کودکان دچار زخم آفت دهان شد و یا همراه با علائم تب بود باید برای تشخیص بهتر و دقیق‌تر با دندانپزشک متخصص کودکان مشورت کنید. دارو‌ها و ژل‌های خوراکی که بدون نسخه هستند نیز وجود دارند که می‌توانند به بی‌حس شدن زخم یا کاهش درد کمک کنند. با استفاده از داروی افت دهان کودک که حاوی مواد لیدوکائین یا پراکسیدهیدروژن که دارای طعم‌های خوراکی و جذاب هستند می‌توانید زخم‌های دهان کودک خود را کنترل کنید.اگر کودک شما هم از این مشکل رنج می‌برد، می‌توانید برای مشاوره و تعیین وقت با ما در تماس باشید و یا فرم نوبت دهی را پر کنید.

مطالب بیشتر

2 دیدگاه برای “آفت دهان کودک | علت و درمان آفت دهان کودک

1. مجیب الرحمن گفته:

سلام من 37 سال سن دارم آفت دهان دارم همیشه یک کفیدگی یا حوله شدگی به دهن من یا زبان من میباشد بسیار درد میکند که غذا درست خورده نمیتوانم لطفآ جواب بتین علت چیست و چگونه درمان کنم. متشکرم

• بهار یعقوبی گفته:

سلام. وقت بخیر🌹
        دیدگاه شما دریافت شد و در حال پیگیری است.
        از اینکه صبورانه منتظر پاسخ دهی پزشک مربوطه هستین ممنونیم.
        در چند روز آینده با مراجعه مجدد به همین صفحه پاسخ خود را میتوانید مشاهده کنید🙏🏼😊