درمان آفت دهان چگونه است؟

آفت دهان

آفت دهان نوعی زخم و یک عارضه شایع است که در مخاط دهان به وجود می‌آید. آفت دهان به شکل زخم‌های گرد می‌باشد که عمق زیادی ندارند ولی برجسته هستند و حاشیه آن‌ها به رنگ قرمز یا خاکستری است. محل به وجود آمدن آفت معمولاً سطح داخلی گونه‌ها، و یا در سطح لثه‌ها است که دردناک بوده و ممکن است در غذا خوردن و صحبت کردن فرد اختلال ایجاد کند. این بیماری مسری نیست و معمولاً در عرض یک یا دو هفته خود به خود از بین می‌رود. اگر آفت دهان بزرگتر از حد طبیعی و یا دردناکتر باشد و یا اینکه به نظر برسد رو به بهبودی نمی‌رود حتماً باید با پزشک متخصص بیماری‌های دهان مشورت کنید.

درمان آفت دهان

آفت دهان یک نوع زخم از مجموعه زخم های دهانی است که ممکن است در نواحی مختلف زبان به وجود آید. زخم روی زبان، آفت داخل لب، داخل لپ، زیر زبان و … از مناطق مختلف ظهور آفت در دهان هستند. آفت ها ممکن است عمیق یا سطحی و یا به رنگ های مختلفی باشند و در بافت نرم دهان ایجاد می‌شوند.

نکته مهمی که درباره آفت دهان وجود دارد این است که آفت دهان مسری نیست و جای آفت مانند دیگر زخم ها مثل تبخال روی محل ایجاد شده باقی نمی‌ماند. با استفاده از آزمایشات مختلف توسط متخصص زخم های دهان و متخصص بیماری های دهان، می‌توان تشخیص داد که زخم به وجود آمده در دهان چیست و یا از چه نوع آفت است. در ادامه با توضیحات بیشتر ما همراه باشید.

پیشنهاد میکنیم مقاله مربوط به ضایعات زیر زبان را نیز مطالعه بفرمایید.

دسته بندی و انواع آفت دهانی

زخم آفت داخل دهان انواع مختلفی دارد و به طور کلی به 3 نوع دسته بندی می‌شوند.

• آفت های دهانی مینور: این نوع آفت‌ها بسیار شایع هستند و شکل ظاهری آنها مانند دایره های کوچکی است که در بافت نرم دهان ایجاد می‌شوند. درمان آن ها بین 10 تا 14 روز طول می‌کشد. در هر بار ابتلا به این نوع آفت ممکن است چندین آفت در دهان، روی لب، لثه و زبان ایجاد شود.
  • آفت های دهانی ماژور: اندازه این نوع آفت بزرگتر است و شکل ظاهری عمیق تری نسبت به آفت مینور دارد. مدت زمان بهبودی آفت ماژور طولانی تر است و برای درمان و تشخیص آن باید به متخصص بیماری های دهان مراجعه کنید. محل ایجاد این نوع آفت در ناحیه لوزه است و به محض به وجود آمدن آن بیمار درد شدیدی را در گلوی خود و به هنگام خوردن غذا احساس می‌کنید.
  • آفت های دهانی هرپتی: هرپتی بیشتر در بزرگسالان ایجاد می‌شود و شکل ظاهری آن به صورت ریز و دسته ای است. برای تشخیص و درمان آن باید به متخصص بیماری های دهان مراجعه کنید.

شکل و ظاهر برخی از زخم های دهانی مثل آفت با لکوپلاکیا (دانه های سفید در دهان) ممکن است شبیه به هم باشد. بهتر است برای تشخیص نوع و درمان آفت دهان به متخصص زخم های دهان و متخصص بیماری های دهان مراجعه کنید. در ادامه می‌توانید چند نمونه از عکس آفت دهان را ببینید.

عکس آفت دهان

عکس از آفت دهان

عکس آفت

عکس آفت دهان

درمان سریع آفت دهان

برای درمان سریع این بیماری در درجه اول به محض مشاهده هرنوع زخم دهان یا ضایعات دهان باید به متخصص بیماری‌های دهان و دندان مراجعه کنید تا با تشخیص درست درمان اصولی برای شما تجویز شود.

دلیل آفت دهان چیست؟

علائم ایجاد آفت ممکن است در هر فرد نسبت به دیگری متفاوت و متغیر باشد. این عامل به سیستم دفاعی بدنی شخص بستگی دارد. اما به طور کلی به وجود آمدن آفت دهان به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن است. مدت زمان بهبود معمولا بین دو هفته است اما بهتر است برای تشخیص و پیدا کردن بهترین راه درمان آفت دهان به متخصص بیماری های دهانی مراجعه کنید.به طور کلی به وجود آمدن آفت دهان به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن است.

آفت ممکن است بر اثر شرایط و علائم جزئی یا حاد بدن ایجاد شود.

علائم جزئی این بیماری:

این مقاله هم میتواند برای شما مفید باشد : علت و درمان خارش سقف دهان

علائم حاد این بیماری:

• ضعف جسمی
  • تب داشتن
  • التهاب در قسمت غدد لنفاوی
  • استوماتیت عود کننده

راه های پیشگیری از آفت دهان

در ابتدا بهترین راه در مقابل مشاهده زخم یا توده مشکوک در دهان، مراجعه به متخصص بیماری های دهان و متخصص انواع زخم های دهانی است. اما قبل از مراجعه با روش های زیر می‌توانید زخم های آفت دهانی را کنترل کنید.
  • آب بسیاری بنوشید.
  • از خوردن خوراکی های شور و تند که ممکن است زخم آفت دهانی را تحریک کنند خودداری کنید.
  • به طور مرتب دهان و محل تشکیل آفت را با آب گرم و نمک شست و شو دهید.
  • بهداشت دهان و دندان را به دقت رعایت کنید.

چگونه آفت دهان کودک را درمان کنیم؟

علت و درمان آفت دهان در کودکان چیست؟

این بیماری در کودکان ممکن است بر اثر عوامل متعددی به وجود بیاید و علت ثابت و مشخصی ندارد اما ممکن است بر اثر عوامل زیر باشد:

• ضعف سیستم ایمنی
  • نفوذ میکروب و باکتری
  • تغذیه نامناسب و نادرست
  • زخم‌هایی مانند گاز گرفتن یا ورود آسیب بر اثر ضربه جسم خارجی
  • حساسیت به خوراکی
  • استفاده از دارو‌های خاص

این بیماری وارگیردار نیست اما برای اینکه بدانیم چگونه آفت دهان کودک را درمان کنیم باید در ابتدا با مراجعه به دندانپزشک متخصص بیماری‌های دهان و با استفاده از درمان اصولی با استفاده از دارو و پماد اقدام کنیم.

برای درمان آفت دهان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان، دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی متخصص پاتولوژی (آسیب شناسی) دهان فک و صورت معاینه و انواع بیماری ها و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.

مطالب بیشتر