آفت دهان چیست؟ | بهترین متخصص بیماری های دهان | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

آفت دهان یک نوع زخم از مجموعه زخم های دهانی است که ممکن است در نواحی مختلف زبان به وجود آید. زخم روی زبان، آفت داخل لب، آفت دخل لپف آفت زیر زبان و … از مناطق مختلف ظهور آفت در دهان هستند. آفت ها ممکن است عمیق یا سطحی و یا به رنگ های مختلفی باشند که در بافت نرم دهان ایجاد میشوند. نکته مهمی که درباره آفت دهان وجود دارد این است که آفت دهان مسری نیست و جای آفت مانند دیگر زخم ها مثل تبخال روی محل ایجاد شده باقی نمیماند. با استفاده از آزمایشات مختلف توسط متخصص زخم های دهان و متخصص بیماری های دهان، میتوان تشخیص داد که زخم  به وجود آمده در دهان چیست و یا از چه نوع آفت است؟

آفت دهان چیست؟

دسته بندی و انواع آفت دهانی | بهترین متخصص بیماریهای دهانی | دکتر علی لطفی متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت

زخم آفت داخل دهان انواع مختلفی دارد و به طور کلی به 3 نوع دسته بندی میشوند:
آفت های دهانی مینور: این نوع آفت دهانی بسیار شایع هستند و شکل ظاهری آنها اندازه های کوچک و مانند دایره های کوچکی است که در بافت نرم دهان ایجاد میشوند. درمان آفت دهان و آفت مینور دهان بین 10 تا 14 روز است. در هر بار ابتلا به این نوع آفت ممکن است چندین آفت در دهان، روی لب، لثه و زبان ایجاد شود.
آفت های دهانی ماژور: اندازه این نوع آفت بزرگتر است و شکل ظاهری عمیق تری نسبت به آفت مینور دارد. مدت زمان بهبودی آفت ماژور طولانی تر است و برای درمان و تشخیص آن باید به متخصص بیماری های دهان مراجعه کنید. محل ایجاد این نوع آفت در ناحیه لوزه است و به محض به وجود آمدن آن بیماری درد شدیدی را در گلوی خود و به هنگام خوردن غذا احساس میکند.
آفت های دهانی هرپتی: آفت هرپتی بیشتر در بزرگسالان ایجاد میشود و شکل ظاهری آن بصورت ریز و دسته ای است. برای تشخیص و درمان آفت دهان باید به متخصص بیماری های دهان مراجعه کنید.
شکل و ظاهر برخی از زخم های دهانی مثل آفت با لکوپلاکیا (دانه های سفید در دهان) ممکن است شبیه به هم باشد که بهتر است برای تشخیص نوع و درمان هرکدام به متخصص زخم های دهان و متخصص بیماری های دهان مراجعه کنید.

تومورهای خوش خیم دهان کدامند؟

دلایل به وجود آمدن آفت در دهان | بهترین متخصص بیماری های دهان | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی (آسیب شناسی) دهان فک و صورت

علائم ایجاد آفت ممکن است در هر فرد نسبت به دیگری متفاوت و متغیر باشد که این عامل به سیستم دفاعی بدنی شخص بستگی دارد. اما به طور کلی به وجود آمدن آفت دهان به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن است. مدت زمان بهبود آفت دهانی معمولا بین دو هفته است اما بهتر است برای تشخیص و پیدا کردن بهترین راه درمان آفت دهان به متخصص بیماری های دهانی مراجعه کنید.
آفت ممکن است بر اثر شرایط و علائم جزئی یا حاد بدن ایجاد شود:
علائم جزئی مانند:

• زخم روی زبان
  • زخم روی سقف دهان
  • زخم داخل بافت دهان
  • عفونت دندن

علائم حاد مانند:

• ضعف جسمی
  • تب داشتن
  • التهاب در قسمت غدد لنفاوی
  • استوماتیت عود کننده
علت ایجاد آفت دهان

راه درمان آفت دهانی چیست؟ | بهترین متخصص زخم های دهان | دکتر علی لطفی استاد دانشگاه شهید بهشتی

در ابتدا بهترین راه در مقابل مشاهده زخم یا توده مشکوک در دهان، مراجعه به متخصص بیماری های دهان و متخصص انواع زخم های دهانی است. اما قبل از مراجعه با روش های زیر میتوانید زخم های آفت دهانی را کنترل کنید.
  • آب بسیاری بنوشید.
  • از خوردن خوراکی های شور و تند که ممکن است زخم آفت دهانی را تحریک کنند خودداری کنید.
  • به طور مرتب دهان و محل تشکیل آفت را با آب گرم و نمک شست و شو دهید.
  • بهداشت دهان و دندان را به دقت رعایت کنید.
درمان آفت دهان
در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی متخصص پاتولوژی(آسیب شناسی) دهان فک و صورت معاینه و انواع بیماری ها و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.

دریافت نوبت آنلاین جهت مشاوره

نوبت دهی و مشاوره آنلاین