زخم سقف دهان نشانه چیست | درمان زخم سقف دهان

تورم سقف دهان

سقف دهان در قسمت جلوی دهان به شکل عضلات استخوانی و در قسمت عقب دهان به شکل بافت نرم است. سقف دهان به عنوان یک حفره میان عضلات داخلی دهان و بینی قرار گرفته است. ایجاد زخم یا آسیب در سقف دهان ممکن است در اکثر افراد به وجود آید. بیماری های مختلف دهانی شامل: زخم سقف دهان، زخم داخل دهان، زخم اطراف لثه، سرطان دهان، سرطان زبان، سرطان لثه و …هستند. یکی از شایع ترین زخم های دهانی، متورم و قرمز شدن سقف دهان است. در ادامه علت زخم سقف دهان و درمان زخم سقف دهان را توسط دکتر علی لطفی متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت خواهیم گفت…

علائم زخم در دهان چه چیزهایی هستند؟ | بهترین متخصص ضایعات دهانی | دکتر علی لطفی متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت

متورم شدن سقف دهان، قرمز شدن سقف دهان یا بروز جوش در سقف دهان ممکن است بر اثر عوامل طبیعی ایجاد شود که بیشتر این اختلالات با حداقل درمان و یا گذر زمان قابل حل خواهند بود. در برخی دیگر زخم در قسمت سقف دهان بر اثر عوامل جدی تر و بیماری های دیگر دهانی اتفاق می‌افتد. علائم سوختگی سقف دهان عبارتند از:

• تاول و قرمز شدن سقف دهان
  • خشکی دهان
  • انقباض ماهیچه ها
  • احساس درد در دهان

علت وجود زخم در سقف دهان چیست؟| بهترین متخصص ظایعات دهان | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

زخم دهان در نقاط مختلفی از دهان ممکن است ایجاد شود : خون مردگی در دهان، زخم روی لثه، زخم گونه یا زخم لب و زخم در اطراف دهان. زخم های اطراف دهانی یا زخم روی سقف دهان ممکن است باعث ایجاد تورم و تاول در دهان شوند. یکی از شایع ترین علت وجود دانه های قرمز در دهان ایجاد آسیب یا انجام جراحت در این ناحیه است.

• خوردن یا نوشیدن خوراکی های بسیار داغ یا بسیار سفت.
  • ایجاد خراش هنگام خوردن یک تکه خوراکی تیز.
  • کمبود آب در بدن و یا از دست دادن مقادیر زیادی آب بدن.
  • مصرف داروهای خاص.
  • مصرف بیش از اندازه الکل.
  • موکوسل ( تورم مایعی شکل در دهان که هنگام آسیب یا برشی در سقف دهان به وجود می‌آیند)
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

درمان زخم سقف دهان چیست؟ | بهترین دکتر زخم های دهان | دکتر علی لطفی متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت

در اکثر مواقع تورم در سقف دهان ممکن است با گذر زمان از بین رود و التیام یابد. آسیب های شایع مانند خوردن یا نوشیدن غذای داغ بعد از گذشت چند روز از بین میرود. درمان زخم سقف دهان نیز مثل برفک دهان یا تبخال نیز بعد از معاینه متخصص بیماری های دهان با مصرف پماد یا دارو برای زخم سقف دهان از بین میروند. در میان تمامی موارد شایع از زخم های دهان و زخم در سقف دهان، در صد دیگری ممکن است بر اثر عوامل جدی و بیماری های زمینه ای ایجاد شود. در این صورت لازم است توسط متخصص زخم های دهان یا متخصص ضایعات دهان معاینه و درمان شوید. برخی از بیماریهای دهان و زخم زبان ممکن است زمینه ای برای ظهور سرطان دهان باشند.

در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی متخصص پاتولوژی (آسیب شناسی) بیماری های دهان فک و صورت معاینه و انواع بیماری های دهان و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.

22 دیدگاه برای “زخم سقف دهان نشانه چیست | درمان زخم سقف دهان

1. مونا شادی گفته:

سلام پسری ۶ ساله دارم که علائم سرماخوردگی و تب داره تبش رو کنترل میکنم شیاف استامینفون شربت بروفن و شربت استامینفون و شربت پلارژین میدم بهش و مدام میگه سقف دهانم میسوزه نگاه کردم یه حالت تاول تاول شده ….علت و درمانش چیه؟

از اینکه صبورانه منتظر پاسخ دهی پزشک مربوطه هستین ممنونیم.
        در چند روز آینده با مراجعه مجدد به همین صفحه پاسخ خود را میتوانید مشاهده کنید🙏🏼😊

2. گل کوشکی گفته:

علل مختلفی می‌تونه باشه که از شایعترینش میشه به عفونت قارچی اشاره کرد
        مخصوصا اگر عوامل مستعد کننده مثل سیگار یا دندان مصنوعی استفاده میکنید .

سلام وقت بخیر
        علل مختلفی می‌تونه باشه که از شایعترینش میشه به عفونت قارچی اشاره کرد مخصوصا اگر عوامل مستعد کننده مثل سیگار یا دندان مصنوعی استفاده میکنید . اگر عفونت قارچی باشد با حذف عامل مربوطه (مثلا کم کردن سیگار یا عدم استفاده از دندان مصنوعی برای دو هفته) و مصرف دهان شویه ی ضدقارچ (نیستاتین) بهبود حاصل خواهد شد. اگر مشکل رو به بهبود نبود حتما برای معاینه مراجعه کنید

3. پرتو گفته:

كاشت م‍ژه انجام دادم ، شب خوابيدم صبح بيدار شدم ، سقف دهانم پر از آفت بود و گلو و گوشم درد ميكرد .. ممكنه به خاطر حساسيت به چسب مژه هم آفت زد؟

نه معمولا اگر حساسیت داشته باشید علائم چشمی هم باید بروز بدهید
        ممکنه عفونت های ویروسی باشه ، و ربطی به کاشت مژه هم نداشته باشه

4. احمد گفته:

سلام سقف دهنم با خوردن غذا سوخت خیلی درد داره چیکارکنم همش باید آب سرد تودهنم باشه تاول زده وقرمز شده

سلام وقت بخیر
        سوختگی حرارتی نهایتا در عرض 7-14 روز خوب میشه، در این مدت میتونید از دهانشویه دیفن هیدرامین به منظور تسکین موضعی استفاده کنید (شربت دیفن هیدرامین رو داخل یخچال بذارید و ده دقیقه قبل از غذا دهان شویه کنید)

5. مهدی رجبی گفته:

6. اب گفته:

سلام من سقف دهانم میسوزه و زرد رنگ شده وته حلقم موقع بلع غذا درد وسوزش داره از چی میتونه باشه؟

7. ناشناس گفته:

سلام من سقف دهانم یکمی میسوزه
      بیماری چیزی ندارم و بعضی وقتا هم احساس خشکی توی دهانم میکنم
      وقتی غذا بهش میخوره اولاش میسوزه ولی بعدش عادی میشه
      بنظرتون یعنی چی میتونه باشه؟

• بهار یعقوبی گفته:

پاسخ پزشک دکتر علی لطفی :
        احتمالا پوستش نازك شده و ميسوزه…
        اگر بعد از مدتي خوب نشد مراجعه كنند……