ساعات کاری

ساعت 9 صبح الی 23 شب

زخم سقف دهان

زخم سقف دهان نشانه چیست؟

سقف دهان در قسمت جلو به شکل عضلات استخوانی و در قسمت عقب به شکل بافت نرم است. سقف دهان به عنوان یک حفره میان عضلات داخلی دهان و بینی قرار گرفته است. ایجاد زخم یا آسیب در سقف دهان ممکن است در اکثر افراد به وجود آید. بیماری های مختلف دهانی شامل: زخم سقف دهان، زخم داخل دهان، زخم اطراف لثه، سرطان دهان، سرطان زبان، سرطان لثه و …هستند. یکی از شایع ترین زخم های دهانی، متورم و قرمز شدن سقف دهان است.

زخم سقف دهان

علائم زخم در دهان چه چیزهایی هستند؟

متورم شدن سقف دهان، قرمز شدن سقف دهان یا بروز جوش سقف دهان ممکن است بر اثر عوامل طبیعی ایجاد شود که بیشتر این اختلالات با حداقل درمان و یا گذر زمان قابل حل خواهند بود. در برخی دیگر زخم در قسمت سقف دهان بر اثر عوامل جدی تر و بیماری های دیگر دهانی اتفاق می‌افتد. علائم سوختگی سقف دهان عبارتند از:

• تاول و قرمز شدن سقف دهان
  • خشکی دهان
  • انقباض ماهیچه ها
  • احساس درد در دهان
زخم سقف دهان نشانه چیست؟

علت زخم در سقف دهان یا علت قرمزی داخل دهان چیست؟

زخم دهان در نقاط مختلفی از دهان ممکن است ایجاد شود : خون مردگی در دهان، زخم روی لثه، زخم گونه یا زخم لب و زخم در اطراف دهان. زخم های اطراف دهانی یا زخم روی سقف دهان ممکن است باعث ایجاد تورم و تاول در دهان شوند. یکی از شایع ترین علت وجود دانه های قرمز در دهان ایجاد آسیب یا انجام جراحت در این ناحیه است.

• خوردن یا نوشیدن خوراکی های بسیار داغ یا بسیار سفت.
  • ایجاد خراش هنگام خوردن یک تکه خوراکی تیز.
  • کمبود آب در بدن و یا از دست دادن مقادیر زیادی آب بدن.
  • مصرف داروهای خاص.
  • مصرف بیش از اندازه الکل.
  • موکوسل ( تورم مایعی شکل در دهان که هنگام آسیب یا برشی در سقف دهان به وجود می‌آیند)
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
علت زخم شدن سقف دهان

درمان زخم در سقف دهان چیست؟

در اکثر مواقع تورم در سقف دهان برای درمان زخم سقف دهان ممکن است با گذر زمان از بین رود و التیام یابد. آسیب های شایع مانند خوردن یا نوشیدن غذای داغ بعد از گذشت چند روز از بین میرود. دیگر زخم های دهان نیز مثل برفک دهان یا تبخال نیز بعد از معاینه متخصص بیماری های دهان با مصرف پماد یا دارو برای زخم سقف دهان از بین میروند. در میان تمامی موارد شایع  از زخم های دهان و زخم درسقف دهان، در صد دیگری ممکن است بر اثر عوامل جدی و بیماری های زمینه ای ایجاد شود. در این صورت لازم است توسط متخصص زخم های دهان یا متخصص ضایعات دهان معاینه و درمان شوید. برخی از بیماریهای دهان و زخم زبان ممکن است زمینه ای برای ظهور سرطان دهان باشند.

درمان زخم سقف دهان

در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی (متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت) معاینه و انواع بیماری های دهان و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.

پاتولوژی