ویروس هرپس سیمپلکس یا تبخال | متخصص زخم های دهان فک و صورت

علائم ویروس تبخال

ویروس هرپس سیمپلکس یا تبخال نوعی از عارضه های دهانی است که تقریبا در اکثر جمعیت بزرگسالان وجود دارد. ویروس هرپس دهانی به علت آلوده شدن توسط ویروس HSV اتفاق می افتد. شایعترین قسمت به وجود آمدن تبخال یا ویروس هرپس دهانی در عفونت مخاط دهان، نواحی تناسلی و چشم ها می‌باشد. تبخال یا تبخال زبان، عفونتی است که در ابتدا با ویروس ایجاد می‌شود.  ویروس هرپس دهانی در مسیر رشته های عصبی حرکت کرده و عفونت مزمن و نهفته ای را در گره عصبی ایجاد می‌کند. در زمانی که سیستم ایمنی شخص دچار ضعف و تغییراتی مثل استرس، بی خوابی، اشعه UV، تب، ترس، قاعدگی و …شود، ویروس مجددا فعال می‌شود و در مسیر حرکت خود در قسمت عصب باعث ایجاد تاول در اطراف دهان یا لب می‌گردد.

در بیماران و افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند تبخال به شکل شدیدتر و طولانی مدت رخ می‌دهد. در ادامه چند نمونه از عکس تبخال زبان و عکس هرپس دهانی را مشاهده خواهیم کرد.

علائم ابتلا به ویروس هرپس سیمپلکس، تبخال یا ویروس هرپس دهانی | دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

ویروس هرپس دهانی یا تبخال HSV عود کننده بر روی لب ها یا تبخال زبان با نام هرپس لیبالی عود کننده (معروف به تبخال) شناخته شده اند که در 20 تا 40 درصد میان بزرگسال رخ می‌دهد. تبخال دهان یا تبخال زبان در 50 درصد با علائمی مثل خارش، گزگز و با حس سوزش همراه هستند.

استفاده از یخ در زمان احساس این علائم روی تبخال دهان یا تبخال زبان می‌تواند از به وجود آمدن تاول جلوگیری کند. از زمان بروز علائم  تا 72 ساعت بعد داروهای ضد ویروس باید در محل تبخال دهان یا دهان زبان شروع شوند زیرا بعد از آن تاثیر چندانی نخواهد داشت.

عکس تبخال زبان

عکس از تبخال زبان

درمان ویروس هرپس سیمپلکس یا تبخال

در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان، دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، متخصص پاتولوژی (آسیب شناسی) دهان فک و صورت، معاینه شوید و انواع بیماری های دهان و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.برای تعیین وقت و مشاوره با ما در تماس باشید و یا فرم نوبت دهی را پر کنید.

مقاله پیشنهادی: رفع کبودی زیر چشم با مزوتراپی

مقالات زیر هم می‌تواند برای شما مفید باشد:

2 دیدگاه برای “ویروس هرپس سیمپلکس یا تبخال | متخصص زخم های دهان فک و صورت

1. alireza گفته:

سلام من هم چند روز پیش یه زخم شبیه به همین گوشه لبم دارم و اینکه میخواستم بدونم آیا تبخال هست یا از نوع دیگری هست؟ ممنون

• بهاره یعقوبی گفته:

سلام وقت بخیر
        زخم باید حتما توسط متخصص بیماری های دهان بررسی شود تا نوع زخم و درمان آن مشخص شود.