کیست دهان چیست؟ | نحوه درمان کیست دهان

کیست دهان

کیست دهان به برآمدگی هایی که در اطراف یا داخل دهان به وجود می آیند گفته میشود. کیست های دهانی بافت های حاوی مایع هستند که در برخی مواقع دارای عناصر شفاف و در برخی دیگر چرکی و دارای عفونت و آبسه هستند. کیست دهان و یا کیست فکی ممکن است بافت های دیگر داخل دهانی را تحت تاثیر قرار دهد که در این مواقع فرد باید به محض احساس توده مشکوک در دهان به متخصص بیماری های دهان و متخصص ضایعات دهان فک و صورت مراجعه کند.

علت کیست دهان و فک چیست؟ | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی (آسیب شناسی) دهان فک و صورت

یکی از شایع ترین علت وجود کیست در دهان، به وجود آمدن عفونت پالپ دندان و ریشه دندان است که با درمان قابل کنترل است. کیست های دهانی علت بسیاری دارند که ممکن است بر اثر عوامل مختلفی به وجود آیند:
  • رشد غیر طبیعی دندان، بافت دندان و ایجاد کیست دهان در کودکان یا کیست دهان در نوزادان.
  • اختلال های ژنتیکی.
  • باقی ماندن بقایای کیست بعد از حذف و جراحی کیست.
  • ضربه ای که باعث ایجاد لخته خون در استخوان فک شود.
  • اگر اندازه کیست بزرگ باشد باعث کج شدن و جا به جایی دندن ها میشود.
  • کیست ها گاها بدون درد هستند اما کیست های عفونی یا کیست پالپ دندان ممکن است دردناک باشد.
  • کیست ها در مواقعی ممکن است جایگزین بافت استخوان شوند و فک را شکننده کنند.
برای علت به وجود آمدن کیست دهان و درمان کیست داخل دهان باید به متخصص بیماری های دهان فک و صورت مراجعه کنید تا از عواقب جدی تر در آینده جلوگیری کنید.

انواع کیست های دهانی | بهترین متخصص ضایعات دهان | دکتر علی لطفی متخصص آسیب شناسی بیماری های دهان فک و صورت

کیست های داخل دهان انواع مختلفی دارند اما شایع ترین کیست های دهانی شامل موارد زیر میشوند:

• کیست پری آپیکال : نوعی کیست دندانی است که در قسمت ریشه دندان و به صورت کیست دهانی و عفونی تشکیل میشود.
  • کیست ادنتوژنیک : این نوع کیست دندانی در استخوان فک ایجاد میشود و قبل از اینکه رشد کند و بزرگتر شود عوارضی ندارد اما در صورت عدم درمان ممکن است به استخوان فک و دندان ها صدمه وارد کند.
  • کیست دنتی ژروس : این کیست ممکن است در قسمت دندان عقل رشد کند و در مواردی این کیست منجر به سرطان دهان خواهد شد.
  • کیست موکوسل : این کیست در بافت نرم دهانی مانند داخل گونه ها و لب ها ایجاد میشود.

درمان کیست دهان | متخصص بیماری های دهان | دکتر علی لطفی متخصص پاتولوژی دهان فک و صورت

متخصص بیماری های دهان فک و صورت و متخصص ضایعات دهانی در ابتدا عوامل آسیب زننده به کیست را بررسی میکند و با جمع آوری تصاویر و آزمایشات به اندازه و وسعت کیست دهان پی میبرد. دندانپزشک متخصص سرطان دهان تمامی عوامل عفونت کیست را بررسی و معاینه میکند و با انجام نمونه برداری، نوع کیست و یا توده را تشخیص و روند درمان را شروع میکند.
در کلینیک دندانپزشکی سبز توسط بهترین متخصص بیماری های دهان دکتر علی لطفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی متخصص پاتولوژی (آسیب شناسی) دهان فک و صورت معاینه و انواع بیماری های دهان و ضایعات دهان فک و صورت را به سرعت شناسایی و درمان کنید تا از مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کنید.