حساسیت دندان به سرما | دلایل و درمان آن

حساسیت دندان به سرما

وقتی مینای دندان ها به دلایل متفاوتی ضعیف می‌شود یا ترک خوردگی دندان اتفاق می افتد و یا پوسیدگی دندان رخ می‌دهد، می‌گوییم دندان حساس شده است، مثل حساسیت دندان به سرما یا گرما. حساسیت‌های دندان به چند دسته تقسیم می‌شوند که بعضی از آن ها سطحی است و مشکل جدی ایجاد نمی‌کند و نتیجه یک پوسیدگی خفیف می‌تواند باشد که در این صورت با مراجعه به دندانپزشک می‌توان آن را به راحتی درمان کرد. اما بعضی از پوسیدگی ها شدید تر هستند و اگر به موقع به آنها رسیدگی نشود شخص دچار عفونت دندان و در موارد شدیدتر دچار عفونت ریشه دندان می‌شود.

علت حساسیت دندان‌ به سرما

امروزه تعداد زیادی از مردم دچار حساسیت دندان به سرما می‌شوند، که این مسأله باعث ایجاد درد و حس ناخوشایند می‌شود. اما خبر خوب این است که اگر به آن توجه شود به راحتی قابل درمان است.

دلایل حساسیت دندان به سرما و گرما می‌تواند متفاوت باشد، از جمله:

• مصرف ترشیجات و مواد غذایی.
  • پوسیدگی دندان و حساسیت دندان بعد از پر کردن.
  • دندان قروچه که باعث نازک شدن مینای دندان و در نهایت حساسیت دندان می‌شود.
    جرمگیری یا ترمیم لثه دندان.
  • ساییدن دندان‌ها بهم، محکم مسواک زدن و مصرف خوراکی های اسیدی مینای دندان را ضعیف می‌کند.
  • در برخی شرایط علت حساسیت دندان به سرما و گرما بیماری‌های لثه است. مثلاً در بیماری تحلیل لثه، ریشه‌ دندان مشخص می‌شود که در این حالت دندان مستقیماً در معرض آسیب قرار می‌گیرد.
  • از دیگر دلایل حساس شدن دندان به سرما استفاده از سفید‌ کننده‌های دندان است که باعث ایجاد حساسیت می‌شود.
  • ترک‌ خوردگی دندان نیز  به مرور زمان باعث ایجاد حساسیت می‌شود زیرا این ترک‌ها با انقباض و انبساط بیشتر می‌شود و باعث ایجاد ترک‌های عمیق‌تر و حساسیت بیشتر می‌شود

چگونه از حساسیت دندان به سرما جلوگیری کنیم؟

• کاهش مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که دارای خاصیت اسیدی هستند. بعد از استفاده از آن حتماً دهان خود را بشویید.
  • استفاده از نایت گارد برای جلوگیری از صدمه های ناشی از دندان قروچه.
  •  هر شش ماه یک بار به دندانپزشک جهت چکاب کامل دندان مراجعه کنید.
  • با مشورت پزشک از دهان شویه و خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس و ژل فلوراید استفاده کنید.
  • استفاده بیش از اندازه از مسواک، بلافاصله بعد از هر وعده غذایی مسواک زدن باعث تشدید حساسیت می‌شود و جنبه درمانی ندارد.

راه‌های درمان حساس شدن دندان

1. اگر شما دچار حساسیت دندان به سرما و گرما شده اید و این مسأله طی چند هفته آینده درمان نشد حتماً به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسبی در جهت رفع حساسیت دندان به سرما شود.
    در مراحل شدید‌تر ممکن است متخصص درمان ریشه، درمان عصب کشی، پر کردن دندان، روکش دندان و یا ترمیم با مواد همرنگ دندان را انجام دهد، در شرایط دیگر که تحلیل لثه اتفاق افتاده است درمان پیوند لثه صورت می‌گیرد.
  2. درمان‌ خانگی برای رفع حساسیت دندان
  3. قرقره آب نمک: آب نمک مانند دهان شویه عمل می‌کند و باکتری‌های دهان را از بین می‌برد.
  4. در این شرایط برای جلوگیری از حساسیت بیشتر دندان و آسیب های دیگر به دندان باید به دندان پزشک مراجعه کنید.

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید :