مقابله با فوبیای دندانپزشکی | چگونه ترس از دندانپزشکی را از بین ببریم؟

مقابله با فوبیای دندانپزشکی چگونه است

برای اغلب افراد که فوبیای دندانپزشکی دارند، صدا یا بوی دندانپزشکی کافیست تا رفتن به دندانپزشکی را پشت گوش بیندازند و از رسیدگی به سلامت دندان های خود سر باز زنند. ترس از دندانپزشکی یکی از ترس های شایع میان اکثر افراد است و همین دلیل باعث شده است تا مثلا یک درمان پوسیدگی سطحی دندان را پشت گوش بیندازند و بعد از مدت زمانی، با تحمل درد فراوان مجبور به مراجعه به دندانپزشکی و بعد از آن متحمل عواقب مختلفی از جمله از دست دادن دندان، عفونت لثه و … یا هزینه های بیشتر برای درمان های گوناگون شوند. لازم است بدانید عفونت لثه یک بیماری جدی است که ممکن است باعث آسیب به قسمت های مختلف بدن شود که عفونت آن نیز ارتباط با بیماری قلبی سکته و دیابت دارد.

انواع ترس از دندانپزشکی

فوبیای دندانپزشکی که به آن ترس بیش از حد از دندانپزشکی میگویند در برخی از افراد علت های مختلفی دارد که شامل:

• ترس از دندانپزشک : ممکن است برخی از دندانپزشکان حالتی غیر دوستانه و سرد داشته باشند و تجربه ناخوشایند و منفی قبلی فرد میتواند یکی از علل فوبیای دندانپزشکی باشد.
  • احساس درد : مراحل درمان دندانپزشکی بعد از تزریق بی حسی و در زمانی شروع میشود که فرد دردی را احساس نمیکند اما در برخی از افراد انجام برخی از مرحله ها و یا ترس از کشیدن دندان عقل ممکن است دارای اندکی حس درد باشد که مربوط به دندان های حساس است اما در کل شخص فکر میکند درد حین درمان دندانپزشکی را نمیتواند تحمل کند.
  • بی حس شدن : در افرادی که ممکن است در تنفسشان دچار مشکل شوند و چون دهانشان بی حس میشود میترسند نتوانند نفس بکشند یا مشکلی در بلعشان پیش بیاید، این ترس به سراغشان می آید.
  • صدا یا بوی دندانپزشکی : افرادی که تجربه ناخوشایند در دندانپزشکی داشته اند از صداهای دریل یا بوی مواد دندانپزشکی میترسند.
  • سوزن : ترس از سوزن در اکثر افراد شایع است و ممکن است از تزریق سوزن بی حسی به شدت ترس داشته باشند.

نشانه های فوبیای دندانپزشکی

از علائم ترس از دندانپزشکی میتوان به نشانه های زیر اشاره کرد:

• تعریق بیش از حالت طبیعی
  • ضربان قلب بالا
  • احساس وحشت زدگی
  • خشک شدن دهان
  • استرس و اضطراب
  • حمله های عصبی

تاثیر فوبیای دندانپزشکی بر سلامت دندان و دهان

ترس از دندانپزشکی در افراد باعث خودداری از مراجعه به دندانپزشکی و انجام درمان میشود که عواقب آن چیزی جز بدتر شدن وضعیت دندان ها، درمان های پرهزینه و در برخی شرایط بی دندانی میشود. انجام دوره ای معاینات دندانپزشکی، چکاپ دندان ها با به همراه داشتن عکس رادیوگرافی دندان میتواند از وقوع عواقب سنگینِ عدم مراجعه به دندانپزشکی جلوگیری کند. اکثر مشکلات دندانی با تغییر سبک زندگی و عادات غذایی قابل پیشگیری هستند. با عدم مراجعه به دندانپزشکی به علت فوبیای دندانپزشکی یا هر گونه ترس از دندانپزشکی نه تنها احتیاج به درمان های پیچیده تر و پر هزینه تر خواهد بود بلکه نحوه صحیح رعایت بهداشت دهان و دندان را نیز از دست میدهید و ممکن است به انواع بیماری های دهان مبتلا شده و در زندگی روزمره شما خلل وارد شود.

چگونه ترس از دندانپزشکی را از بین ببریم؟

راهکارهای مختلفی جهت کاهش استرس دندانپزشکی وجود دارد که میتواند بسیار هائز اهمیت باشد. برخی از تکنیک ها در کنترل ترس از دندانپزشکی موثر هستند که شامل موارد زیر:

• تنفس عمیق
  • گوش دادن به موسیقی حین درمان
  • مدیتیشن
  • و …

روش درمانی دندانپزشکی در خواب برای مقابله با فوبیای دندانپزشکی

علاوه بر این تکنیک ها، روشی موثر برای غلبه بر ترس از دندانپزشکی در کودکان و غلبه بر فوبیای دندانپزشکی در بزرگسالان وجود دارد که به آن روش درمان دندانپزشکی در خواب یا سدیشن دندانپزشکی میگویند. سدیشن دندانپزشکی یک راه چاره برای افرادی است که دچار فوبیای دندانپزشکی هستند و به علت ترس از دندانپزشکی از انجام درمان سر باز میزنند. البته در نظر داشته باشید که ممکن است روش دنداپزشکی در خواب برای برخی از افرادی که نیازمند مصرف نوعی دارو هستند و برای افرادی که سابقه واکنش آلرژیک به دارو دارند مناسب نباشد که حتما باید قبل از انجام درمان با روش سدیشن دندانپزشکی، پزشک خود را از این موضوع مطلع کنند.

سخن پایانی درباره فوبیای دندانپزشکی

رسیدگی به سلامت دندان یکی از جنبه های مهم و اساسی سلامت عمومی بدن است که در صورت عدم انجام درمان های دندانپزشکی ممکن است به انواع بیماری های دهانی دچار شوید. اگر از مراجعه به دندانپزشکی میترسید ممکن است انجام تکنیک های عمومی برای کنترل ترس از دندانپزشکی در شما کافی نباشد اما میتوان با به کار گیری راهکارهای پیشرفته درمانی بر این ترس غلبه کرد. مهم است دندانپزشک را از مسئله فوبیای دندانپزشکی خود آگاه کنید تا با شما همکاری کند. اجازه ندهید ترس از دندانپزشکی، شما را از لذت داشتن یک لبخند زیبا و دندان های سالم و به دنبال آن سلامت عمومی بدن محروم کند.

1 دیدگاه برای “مقابله با فوبیای دندانپزشکی | چگونه ترس از دندانپزشکی را از بین ببریم؟

1. ناشناس گفته:

دقیقا منم از دندونپزشکی میترسم و از وقتی که وارد محیطش میشم از صدای وسایلش هم استرس میگیریم، مرسی جالب بود