حساسیت به بی حسی دندانپزشکی | نکاتی که باید بدانید!

حساسیت به بی حسی دندانپزشکی

ترس از سوزن و ترس از آمپول بی‌حسی دندانپزشکی یکی از شایعترین ترس‌ها و نگرانی‌های افراد است. تا جایی که این نگرانی تبدیل به عامل بازدارنده فرد نسبت به مراجعه به دندانپزشکی و پشت گوش انداختن سلامت دهان دندان‌هایش می‌شود. در این میان ممکن است علاوه بر ترس، برخی از افراد دچار حساسیت به بی‌حسی دندانپزشکی باشند.

به این صورت که بعد از تزریق آمپول بی‌حسی و تپش قلب در یک لحظه به سراغ فرد بیاید و حال او را دگرگون کند. در ادامه بیشتر درباره حساسیت به بی‌حسی دندانپزشکی و همچنین درمان حساسیت به بی حسی دندانپزشکی خواهیم گفت.

حساسیت به ماده بی‌حسی دندانپزشکی

ماده‌ای که برای بی‌حسی دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای آدرنالین (اپی نفرین) است. این ماده در برخی باعث افزایش یافتن ضربان قلب، سستی و گا‌هاً بی‌حالی می‌شود. اپی نفرین در ماده بی‌حسی دندانپزشکی به دلیل عملکرد دارویی باعث تنگ شدن عروق می‌شود که این فرآیند، مدت زمان بی‌حسی را افزایش می‌دهد.

طی این روند افراد بر این تصورند که دچار حساسیت به آمپول بی‌حسی دندانپزشکی شده‌اند و تمامی این واکنش‌ها را نوعی عوارض آمپول بی‌حسی دندان می‌دانند.

تپش قلب یا تغییر حالت در تنفس و یا بی‌حالی واکنش‌هایی هستند که افراد آن‌ها را جز علائم حساسیت به داروی بی‌حسی می‌دانند و سریعاً به دنبال درمان حساست به بی‌حسی دندانپزشکی هستند و یا ازانجام درمان صرف نظر می‌کنند.

در این میان افرادی  با داشتن شرایط زیر، بهتر است از بی حسی دندانپزشکی استفاده نکنند و قبل از درمان حتما شرایط خود را با پزشک درمیان بگذارند.

• افراد دچار بیماری قلبی
  • افرادی که سابقه سکته داشته‌اند
  • افراد دارای فشار خون بالا
  • افرادی که حساسیت مشابه این چنینی به داروی بی‌حسی داشته‌اند.

بی حسی دندانپزشکی

درمان حساسیت به بی‌حسی دندانپزشکی

همان طور که گفتیم علائمی که بعد از تزریق بی‌حسی دندان برای فرد به وجود می‌آید ناشی از اپی نفرین موجود در ماده بی‌حسی دندانپزشکی است. این علائم واکنش آلرژیک نیستند و عارضه و اختلال گذرا بوده و بیشتر مربوط به رفتار‌های روانشناختی و استرس بیمار مربوط می‌شود.

این علائم نگران‌کننده نیستند و تنها کافیست با در میان گذاشتن این مسأله با پزشک خود در جهت پیشگیری از بروز علائم مشابه و یا اینکه برای جایگزین لیدوکائین در دندانپزشکی از دارو‌های دیگری به عنوان جلوگیری از بروز حساسیت به ماده بی‌حسی اقدام نمایند.

بی حسی دندان چقدر طول می‌کشد؟

زمانی که پزشک داروی بی‌حسی دندانپزشکی را برای شما تزریق می‌کند معمولاً ۱۰ دقیقه زمان نیاز است تا داروی بی‌حسی اثر کند. اینکه چقدر زمان لازم است تا بی‌حسی دندان از بین رود بسته به تعداد تزریق بی‌حسی یا محل تزریق آمپول بی‌حسی دندانپزشکی می‌باشد. برای مثال اثر بی حسی دندان فک بالا یا پایین تا ۱ ساعت بعد از بین می‌رود. البته زمان مورد نیاز برای از بین رفتن بی‌حسی دندانپزشکی در قسمت‌هایی با بافت نرم (گونه، لپ، لب، زبان و…. ) تا ۲ ساعت یا بیشتر زمان لازم است و ممکن است در طول این مدت زمان فرد احساس ورم یا کج بودن داشته باشد.

حساسیت به بی حسی دندانپزشکی

مطالب بیشتر

برای نوبت دهی فرم زیر را تکمیل کنید :